دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

دانلود کتاب آموزشی خودروی ریو

دانلود کتاب صوتی آموزشی اتومبیل من: ریو

خودروی ریو

اثر محمد رضا پورعبدالله

به مدت ۷:۳:۵۵

از سری مجموعه کتابهای آموزش خودرو و اتومبیل

همه چیز را درباره ریو بدانید آموزش  آشنایی با قطعات و تعمیرات ماشین ریو

خودروی ریو در اولین نگاه جذاب است. چهره ی امروزی او دوست داشتنی ست. جدای ظاهری اسپورت جنبه تشریفاتی نیز دارد، در قیاس با خودروهای هم ردیف خود به قیمتش می ارزد. بیشتر افراد اولین فکری که برای خرید خودرو شاید بعد از فروش پراید به ذهنشان میرسد خرید این خودرو است. آشنایی شما با او از ۱۴ میلیون تومان پول شروع می شود ریو LS…

 

دانلود کتاب آموزشی و گویای خودروی ریو rio

download دانلود کتاب PDF گزارش زلزله بم

آشنایی با خودروی ریو:

ریو یک خودروی سواری سدان است و وزنی معادل ۱۱۰۹ KG بدون بار دارد که در نوع گیربکس اتومات ۲۸ کیلو گرم سنگین تر است، طول و عرض این خودرو ۴٫۲ و ۱٫۶ متر است و ارتفاعی معادل ۱٫۴ متر دارد و به طور ایده ال رکاب آن ۱۵ cm از سطح زمین فاصله دارد. از جمله استانداردهای این خودرو می توان به سیستم تهویه مطبوع، شیشه بالا برهای برقی در جلو و عقب، شیشه های رنگی، کاتالیزور آلاینده اگزوز، رادیو و سیستم پخش CD، سیستم immobilizer، برف پاکن تایمر دار و گرمکن شیشه عقب اشاره کرد

همچنین از آپشن های این خودرو رینگ اسپرت، فرمان هیدورلیک، ترمز ABS، پروژکتور جلو، گیربکس اتومات و ایربگ راننده و سرنشین جلو بوده که قابل تغییر است و به درخواست متقاضی وابسته است.

ریو با داشتن اتاق مدرن، ایمن و نیرو محرکه قویتر دست کم نسبت به پراید جایگاه خوبی در بین خودروهای داخلی و محصولات سایپا دارد. آیرودینامیک جذاب و فریم داخلی خوب، ارگونومی مناسب با خصوصیات متقاضی ایرانی چهره ی قابل قبول از این خودرو پدید آورده است. تست تصادفات Unticrash این خودرو مثبت بوده و با تجهیزات ایمنی ایربگ و ABS شرایط بهتری نیز خواهد داشت. ریو در سال ۱۳۸۴ به این ایران آمد.

امروزه نسلهای جدید کیا ریو از جمله خودروهای محبوب در آمریکا هستند. شرکت خودروساز کیا کره جنوبی با اصالت جنرال موتورز امریکا در ایران آغازی پرتوان با پراید داشت که هم اکنون یکی از پرفروشترین خودروهای موجود در کشور محسوب می شود.

ریواز گروه خودروهایی است که جزو CKD لحاظ میشود، طبق قوانین کلی CKD هیچ کشوری حق ندارد تغییری در جنس و فصل تجهیزات خودرو به وجود آورد مگر تغییراتی در آپشنهای خودرو که این نکته باعث حفظ کیفیت این خودرو شده به طوریکه هنوز بخشیهایی از قطعات این خودرو وارداتی بوده و بدون تغییرات کیفی ارائه می شود.

بنابراین همچون زانتیا دچار تغییراتی کیفیتی نشده است، فعلا.

ریو در کوچه بازار:

از آنجائیکه ظاهر ریو یکی از مهمترین محاسن این خودرو محسوب میشود در تهیه تیزرهای تبلیغاتی تاکید بر نقاط مثبتی از جمله نمای عقب خودرو، چراغهای جلو و طراحی داخلی خودرو و همچنین راحت بودن رانندگی، نرمی حرکت فرمان در پیچها و پارک خودر اشاره شده است.

اما صدای زیاد موتور و عدم وجود آپشن هایی نظیر ABS و کیسه هوا مهم ترین نقاط ضعف این خودرو است که با برطرف نمودن آنها و حفظ شرایط قیمت افزوده می توان میزان تقاضا برای این خودرو را به مراتب افزایش داد. بیشتر مالکین از این خودرو راضی هستند

اما معایبی نیز داشته که در قیاس با دیگر خودروها قابل بررسی است به طور مثال صدای زیاد موتور، قیمت بالا، امکانات کم خودرو، تنگ بودن صندلیهای عقب یا طرح قدیمی داشبورد، نوع لاستیک و رینگ های کوچک نسبت به بدنه، ترمز ضعیف، از جمله معایب برجسته این خودرو است. درک این معایب نیاز به مقایسه درست بین خودروهای مختلف را دارد. در کشور ما به علت عدم تنوع محصولات تولیدی و وارداتی گاه این قیاس وجود نداشته و حتی بیان این قیاس از زبان کارشناس کاری بیهوده است. استفاده از لاستیکهای ۱۴ بجای ۱۳ in در این خودرو پیشنهاد می شود که جدای ظاهری بهتر در خودرو مصرف نیز کاهش می یابد.

البته توجه که با افزایش قطر رینگ سرعت خودرو بیشتر از سرعت نمایش داده شده در داشبورد خواهد بود که خیلی از افراد هنگام جریمه شدن به علت سرعت بیش از حد متوجه این موضوع می شوند. زاویه باز شدن درب این خودرو کمی متفاوت است. صندلی کوتاه و بلند بودن رکاب درب کمی راننده را مجبور به بیشتر بلند کردن پا برای پیاده شدن می کند و اگر کمی راننده چاق یا قد بلندتر باشد سوار و پیاده شدن از این خودرو سخت خواهد شد، در این بین زاویه فرمان که شبیه خودروهای کوپه است بی تقصیر نیست و با پای راننده درگیر است. سرو صدای جاده در کابین در سرعتهای بالا زیاد است و اگر سرنشین عقب این خودرو باشید صدای زوزه باد از بیرون براحتی شنیده می شود. سیستم فنربندی این خودرو کمی ضعیف است و لرزش جاده به راحتی به بدنه و تجهیزات می رسد که با افزایش سن خودرو صدای لرزش داشبورد به راحتی شنیده می شود.

بنابراین سعی کنید باد تایر را بیش از حد تعیین شده نزنید، تا تایر نرمی کافی را برای جذب نوسانات جاده داشته باشد. از نکات دیگر منفی که خیر بیش از حد است زود قفل شدن کمربند ایمنی است که در یک دست انداز و حتی هنگام سریع بستن کمربند نیز قفل می شود. فضای عقب کابین کوچک است و کمربندهای کوچکتر و کودکانه ای دارد.

موتور ریو:

موتور این خودرو ۴ سیلندر خطی در کلاس۱۵۰۰ با حجم دقیق ۱۴۹۳ CC با ضریب تراکم ۱ به ۹٫۵ است. این موتور توانی معادل ۹۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ تولید میکند.

سرعت نهائی این خودرو ۱۷۵ کیلومتر بوده و قادرست ظرف ۱۲٫۸ ثانیه سرعت صفر تا صد را بدست آورد

موتور ریو در دو مدل ۸ و ۱۶ سوپاپ طراحی شده است، مدل ۸ سوپاپ ۱۳۰۰ CC بوده و دارای توان ۸۱ اسب بخار است. مدل ۱٫۵ لیتری این موتور ۱۶ سوپاپ DOHC است یعنی دو محور میل سوپاپ دارد.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با ظرفیت باک ۴۵ لیتری ۶٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اتصال دسته موتور در سه نقطه به بدنه، صدا و لرزش موتور را کاهش داده است.

سیستم سوخت رسانی این خودرو از نوع انژکتوری چند نقطه بوده که سوخت را به هر سیلندر به ترتیب می پاشد و سیستم جرقه زنی آن هم از نوع کوئل دوبل است.

روغن موتور این خودرو با ویسکوزیته ۲۰W50 SAE با کیفیت API SG مورد استفاده قرار می گیرد،

ظرفیت روغن موتور ۳ لیتر است که با فیلتر ۳٫۴ لیتر خواهد بود. همانطور که می دانید SAE نشان دهنده روغن اتومات یا چهار فصل است که به آب و هوای منطقه وابسته است و API نشان دهنده کیفیت روغن است که سعی شود از روغن با گرید SG در این خودرو استفاده شود که برای آشنایی بیشتر به کتاب دوم مراجعه کنید.

سیستم خنک کاری این موتور از نوع آب خنک به حجم گردش مایع خنک کننده ۶ لیتر با نسبت ۵۰ به ۵۰ درصد ضدیخ و آب مقطر است که در کمترین حجم نسبت اختلاط باید ۳/۱ مایع ضد یخ باشد. نوع شمع این موتور BKR6E است که استاندارد فاصله دهانه شمع ۰٫۷ تا ۰٫۸ mm است که بهتر است در مدت ۱۵۰۰۰ km شمعها بازدید و در فاصله ۳۰۰۰۰ km تعویض گردد.

سیستم انتقال قدرت ریو:

انتقال قدرت موتور به چرخها از طریق کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل صورت می گیرد. کلاچ این خودرو در مدلهای معولی از نوع تک صفحه خشک است که نیروی موتور را به گیربکس ۵ سرعته این خودرو می رساند. گیربکس این خودرو در دنده هایی جلو سنکرونیزه و در عقب کشویی است. در این گیربکس دنده ۱ قدرت بسیار بالایی دارد که توان کشندگی این خودرو را بالا برده است اما فاصله ضریب نسبت دنده یک با دنده دو بسیار بالا ست به طوریکه دنده دو سرعتی تر بوده و گشتاور کمی دارد و این باعث مردگی زودهنگام دنده دو بخصوص در ترافیکها می شود که راننده مجبور خواهد بود برای کاهش لرزش موتور و ادامه حرکت به دنده ۱ برگردد.

نسبت دنده دو نزدیک دنده سه است اما دنده چهار سرعت فوق موتور یا به عبارتی اوردرایو دارد که در دنده ۵ به این سرعت افزوده خواهد شد. دنده عقب نیز در این گیربکس گشتاور بالایی داشته که برخلاف اکثر گیربکسها نسبت به دنده یک گشتاور کمی دارد. توجه کنید گشتاور به نیروی چرخشی و توان کششی باربری موتور گفته می شود که معمولا در دور ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ بدست می آ ید. حجم روغن واسکازین یعنی روغن گیربکس در دیفرانسیل ۲٫۸ لیتر با گرید ۷۵W90 است و در نوع گیربکس اتومات این خودرو ۵٫۹ لیتر روغن مخصوص گیربکس اتومات استفاده میکند.

دیفرانسیل در بین چرخهای جلو قرار دارد که از طریق دو پولوس نیرو را به چرخها می رساند. پولوس سمت چپ خودرو از طرف راست کوتاه تر است زیرا دیفرانسیل در سمت راننده قرار دارد به همین دلیل پولس سمت راست دارای یک بلبرینک است تا طول بلندتر پولوس دچار عدم بالانس نشده و لرزش نداشته باشد. خلاصی بین توپی چرخ و پولوس توسط هزارخاری سر پولوس جبران می شود. پولوسها در خودروهای محرک جلو دارای سیبکی به نام CV بوده و اصطلاحا به آن سه شاخ پولوس نیز گفته می شود که توسط گردگیر پوشیده شده است و هنگام تغییر ارتفاع خودرو و تغییر زاویه چرخها انتقال نیرو را تامین می کند. همیشه در گیربکس اتومات جهت نرمتر درگیر شدن دنده ها پدال ترمز را بگیرید. اگر دسته دنده اتومات را از حالت خلاص N یا از حرکت D به موقعیت دنده عقب R یا پارک P جابجا نموده اید و یا از پارک به دنده عقب و رفتن به قفل دنده D1 یا D2 حرکت می کنید کلید روی دسته دنده را فشار دهید. قفل دنده D1 و D2 هنگام حرکت در سطوح شیب دار مورد استفاده قرامی گیرد تا حداکثر قدرت مورد نیاز از موتور بدست آید و توجه کنید که هنگام قفل D1 یا D2 نباید سرعت خودرو به ترتیب بیشتر از ۶۰ و ۱۰۸ کیلومتر برساعت بشود.

توجه کنید هیچگاه خودروی خود را در سراشیبی ها خلاص نکنید زیرا در این شرایط بوستر ترمز ضعیف عمل می کند. بهتر است برای کنترل بهتر از نیروی ترمز موتوری استفاده کنید. توجه کنید زمانی که موتور خاموش است بوستر از کار می افتد و ترمز چوب میکند. برای بالاتر بودن راندمان عملکردی، ترمز پدال را در دو مرحله فشار دهید تا لنت بهتر خنک شده و پمپ ترمز دوباره پر شود و همچنین زمان کافی برای گرفتن ترمز داشته باشید. روغن ترمز پراید DOT3 بوده که روغنی زرد رنگ است. هیچگاه این روغن را با رنگ آبی یا DOT4 ترکیب نکنید. کم شدن روغن ترمز نشانه نشتی روغن ترمز است. هیچگاه از پدال کلاچ به عنوان تکیه گاه یا دسته دنده به عنوان تکیه گاه استفاده نکنید. از نیم کلاچ برای نگه داشتن خودروی خود در سراشیبی استفاده نکنید. بالانس چرخ‌ها، تنظیم فرمان و فشار باد از جمله عواملی است که سبب زیاد‌شدن طول عمر لاستیک‌ها می‌شود.

بهتر است هر ۸ تا ۱۰هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ها را به صورت ضربدری عوض کنید. تایر این خودرو از نوع ۱۷۵/۷۰R13 و ۱۷۵/۶۵R14 است. تفاوت این دو تایر در فاق و قطر رینگ است. سطح مقطع هر دو تایر ۱۷۵ mm است. اما تایر با قطر ۱۳ in فاق ۷۰ cmو تایر قطر ۱۴ in فاق ۶۵ cm را دارد که معمولا از نوع طرح آج بلوک ریپ استفاده می شود. توجه داشته باشید باد چرخهای عقب و جلو ۳۳ psi است.

سیستم کنترل حرکت ریو:

سیستم فرمان این خودرو از نوع تلسکوپی مجهز به سیستم هیدرولیک فرمان با جعبه ی فرمان شانه ای است. قفل تا قفل فرمان از چپ به راست ۳٫۳ دور است. قطر قربیلک فرمان ۳۸ CM است که نسبتا زیاد است اما باعث افزایش نیروی فرمان و کاهش بار به دست راننده می شود با این حال در قیاس با هیدرولیک خودروهای دیگر فرمان کمی سفت تر است که این به دلیل طراحی این سیستم برای فشار کمتر به موتور است. روغن مصرفی در سیستم فرمان این خودرو PSF III ، DEXRON II است که در فاصله ۱۵۰۰۰ KM پیشنهاد تعویض دارد.

سیستم ترمز این خودرو از نوع هیدرولیکی مجهز به تقویت کننده بوستر خلائی است. پمپ اصلی ترمز دو کاناله بوده و به کمک تقسیم کننده یا کنترل کننده نیروی ترمز، روغن را به چرخها ارسال می کند. در این خودرو نیز روغن به صورت ضربدری توسط لوله های فولادی به چرخها منتقل می شود. نوع روغن مورد استفاده در این خودرو از هر دو نوع ترمز DOT3 روغن زردرنگ و DOT 4 روغن آبی رنگ است، توجه کنید این دو روغن نباید با هم ترکیب شود بنابراین هر نوع روغنی که در مخزن روغن مشاهده شد از همان نوع و همان رنگ در صورت کم شدن روغن ترمز باید به آن اضافه شود. به یاد داشته باشید روغن ترمز نباید به هیچ وجه کم شود زیرا تنها علت کم شدن روغن ترمز نشتی و ریزش روغن است که بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم توجه و تمام شدن روغن باعث خالی شدن پدال زیر پا یا اصطلاحا بریدگی ترمز می شود. کم شدن روغن ترمز در حد ۳ میلیمتر می تواند نشان دهنده کاهش ضخامت لنت باشد.

پیشنهاد تعویض این روغن برای هر دو سال است که اصولا در مناطق شرجی این نکته بسیارمهم تر است. زیرا یکی از خاصیتهای روغن ترمز واکنش آن آب است که در مناطق شرجی فساد این روغن زودتر پیش بینی می شود. ترمزهای جلو از نوع دیسکی و در چرخهای عقب از نوع کاسه ای است که مجهز به رگلاژ اتومات ترمزدستی در کفشک چرخهای عقب است، کورس پدال ۱۳ CM است. سیستم ترمز دستی این خودرو نیز به چرخهای عقب متصل است که با نمایی نسبتا متناسب در وسط کنسول قرار دارد.

سیستم برق ریو:

شبکه روشنایی و برق این خودرو از یک باطری ۱۲ ولت ۶۰ AHاز نوع MF یا همان باطری اتمی یا بدون مراقبت برخوردار است. دینام یا آلترناتور این خودرو ۱۲ ولتی ۸۰ آمپری برق مورد نیاز خودرو را در شرایط روشن برعهده دارد. استارت این خودرو نیز ۸۵ کیلو واتی است.

شبکه موتور مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری تک نقطه ای است و سیستم جرقه زنی نیز از نوع کوئل دوبل است که دارای سنسورها و عملگرهایی است که توسط مدیریت مرکزی یعنی ECU رهبری می شود. سنسورها حسگرهایی هستند که شرایط محیطی موتور را به صورت سیگنال یا ولتاژ متغیر به کامپیوتر مرکزی یاecu ارسال میکنند. Ecu با engine control unite واحد پردازش گر است که اطلاعات دریافتی از سنسورها را با توجه به برنامه های الگوریتمی و جداول اطلاعاتی از پیش تعیین شده تحلیل کرده و پیامی را به عملگرها می رساند. عملگرها نیز مجریان دستورهای ارسالی از ecu هستند که تغییرات موتور را تامین میکنند.

سنسورها:

۱٫سنسور دور موتور: وظیفه تشخیص چرخش میل لنگ را دارد که بر روی فلایویل است.

۲٫سنسور کیلومتر: وظیفه ارسال اطلاعات سرعت خودرو را دارد محل نصب ان روی دیفرانسیل است.

۳٫سنسور اکسیژن: تشخیص مقدار اکسیژن در دود اگزور که در ابتدای منیفولد خروجی بسته می شود.

۴٫سنسور دریچه گاز: مقدار باز شدن دریچه گاز یا مقدار فشار پدال گاز را ارسال می کند که روی دریچه گاز بسته می شود.

۵٫سنسور ضربه: خودسوزی های بنزین و ناکینگ موتور را گزارش میدهد و جرقه را ریتارد کرده که روی بدنه قرار دارد

. ۶٫سنسور دمای هوای ورودی: دمای هوا را گزارش می دهد که کنار دریچه گاز یا داخل سنسور مپ نصب می شود.

۷٫سنسور دمای آب: دمای آب خنک کاری را گزارش می دهد که روی سرسیلندر پشت ترموستات بسته می شود.

۸٫سنسور میل سوپاپ: تشخیص وضعیت پیستون شماره یک موتور که در ابتدای میل سوپاپ قرار دارد.

۹٫سنسور فشار هوای منیفولد یا سنسور مپ: اختلاف فشار هوای منیفولد را گزارش داده که روی منیفود گاز بسته می شود.

اجراکنندگان و عملگرها

۱٫رله دوبل: رله اصلی که برق تجهیزات مهم موتور را وصل می کند.

۲٫کوئل دوبل: تقویت کننده برق برای شمعها که دارای چهار برجک فشار قوی است.

۳٫انژکتور: عامل تزریق سوخت در موتور

۴٫پمپ بنزین: عامل ایجاد فشار در پشت انژکتور و ارسال سوخت است.

۵٫شیر برقی کنیستر: شیر ارتباط بخارات بنزین باک از کنیستر(تبدیل کننده بخار بنزین به مایع بنزین ) به موتور

۶٫گرمکن دریچه گاز: گرم کننده نوک استپر برای جلوگیری از یخ زدگی و تنظیم درست دور آرام موتور

۷٫گرمکن سنسور اکسیژن: پیش گرم کننده سنسور اکسیژن برای فعالیت بهتر سنسور

۸٫رله فن خنک کار: فعال کننده فن سیستم خنک کاری رادیاتور

۹٫رله کولر: کنتاکت فرمان دهنده کولر برای فعال سازی یا قطع کولر

۱۰٫استپر یا موتور پله های: تنظیم کننده دور آرام در حالت درجا و شرایط پر بار

۱۱٫چراغ عیب یاب داشبورد: آگاه ساز از عیب سیستم هوشمند الکترونیکی روی داشبورد

تسمه های موتور:

دو نوع تسمه در موتور ریو استفاده می شود. نوع اول تسمه شارژ است که دیده می شود و میتوان با لمس کردن و دیدن شرایط ظاهری آن را تشخیص داد البته باید این تسمه را در فاصله ۳۰۰۰۰ کیلومتر تعویض کرد و در طی ۱۰۰۰۰ نظر سلامت و کشش بازدید نمود. دقت کنید زمانیکه تسمه را تحت فشار قرار میدهید باید به اندازه یک سانتیمتر جابجا شود و قوس بگیرد. کم بودن این فاصله یعنی تسمه سفت است و سفتی تسمه باعث فشار به بلبرینگ های دینام و واتر پمپ می شود و اگر تسمه شل باشد هنگام حرکت صدای سوتی شنیده می شود. دقت کنید که دو تسمه شارژ در موتور ریو وجود دارد که اگر کنار گلگیر سمت شاگرد بایستید تسمه سمت چپ دینام و واتر پمپ را می چرخاند که پارگی این تسمه موجب روشن شدن چراغ قرمز باطری و بالا رفتن آمپر آب و در نتیجه جوش آوردن موتور می شود. برای تعویض این تسمه باید پایه دینام را توسط یک آچار ۱۲ شل کرد و دینام را بالا کشید و با قراردادن تسمه در شیار پولی ها دینام را به سمت پایین هل داد و پیچ را سفت کرد و تسمه سمت راست که کمی پایین تر است کمپرسور کولر و هرزگرد را می چرخاند و در خودروهایی که دارای سیستم فرمان هیدرولیک هستند پمپ هیدرولیک فرمان بجای هرزگرد قراردارد و پارگی این تسمه موجب از کار افتادن کولر و سفتی فرمان می شود. اما تسمه دوم که دیده نمی شود تسمه تایم است و برای تعویض آن باید به کیلومتر خودرو توجه کرد. در خودروی ریو عمر این تسمه ۶۰۰۰۰ کیلومتر است و در تایم خود باید تعویض شود. عدم تعویض به موقع و پاره شدن این تسمه موجب خاموشی موتور میشود و میتواند در سرعتهای بالا به سوپاپ ها آسیب وارد کند.

شتاب زیاد، معکوس کشیدن و خودرو را با دنده روشن کردن از دلایل پارگی این تسمه می باشد. سیستم انتقال قدرت اگر موتور روشن نمی شود… اگر درجایی موتور خودروی شما روشن نمی شود به این نکات توجه کنید: اگر استارت ضعیف میزند و یا اصلا نمیزند و صدای تقه ممتد شنیده می شود بی شک باطری ضعیف است که با هل دادن و باطری به باطری می توان مشکل را برطرف کرد. ولی اگر موتور استارت می زند و موتور روشن نمی شود قبل از هرچیز سویچ اینرسی که در سمت گلگیر راننده قراردارد را فشار دهید که در صورت قطع شدن برق تجهیزات اصلی قطع می شود و اگر وصل است ابتدا باید از وجود بنزین در ریل سوخت و جرقه در سرشمع مطمئن شد. بنابراین ابتدا شلنگ ورودی بنزین به ریل سوخت را باز کرده و در داخل ظرفی قرار می دهیم و سوئیچ را باز می کنید. با بازکردن سوئیچ بنزین از لوله خارج می شود. اگر بنزین داریم ولی پمپ ینزین کار نمی کند ابتدا فیوزها را با توجه به تصاویر چک کنید و اگر فیوزها سالمند به خرابی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین شک کنید. در مرحله بعد جرقه سر شمع را بازدید کنید برای اینکار یکی از وایر های شمع را باز کرده و کنار بدنه قرار داده و استارت بزنید اگر جرقه در سر شمع دیده شد نشانه سلامتی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین است.

اما در شرایطی که بنزین به موتور میرسد و جرقه سر شمع رویت نمی شود مشکل از سیستم برق خودرو است که مجددا به سلامتی رله دوبل و سوختگی کوئل دوبل شک خواهیم کرد. رله دوبل همانطور که از اسمش مشخص است دارای دو رله است که احتمال خرابی هر دورله وجود دارد که حتی میتوان این رله را باز کرد و کنتاکتهای آن را با دست به هم متصل کرد. از احتمالات دیگر خرابی سنسور آب یا سنسور دور موتور و حتی خرابی ECU می باشد. خرابی ECU باید توسط افراد متخصص بازدید و بررسی شود معمولا برای تشخیص درست خطا از دستگاه دیاگ استفاده می شود.

دیاگ یا عیب یاب با تعریف فضای نرم افزای و برنامه الگوریتمی ECU اطلاعات مربوط را از خودرو دریافت نموده و در تصویر به کاربر نشان میدهد. ECU از طریق یک کابل ارتباطی به دستگاه متصل می شود و هر خودرو دیاگ مخصوص به خود را دارد. یکی از نکات قابل توجه در خودرو های انژکتورحافظه موقت و دائمی ECU است که می تواند دچار خطا شود. بطوریکه موجب عدم تحلیل درست اطلاعات شده و خودرو با لرزش زیاد خاموش شدن سکته یا CUTOFF در دور های بالا مواجه است که نیاز به دوباره خوانی یا اصطلاحاتجدید حافظه است.

اما بازخوانی یا تجدید حافظه ECU جهت تثبیت یک روال کار تنظیم شده و کاملا مشخص برای موتور است. برای اینکه موتور بتواند این مقادیر را سریعتر بازیافت کرده و به کارکرد عادی و ایده آل خود نزدیک شود لازم است مراحلی به موتور یاد داده شود. در این روش سوئیچ را حداقل به مدت ۱۰ ثانیه ببندید.

سوئیچ را حداقل به مدت ۱۰ ثانیه باز نگه دارید. استارت زده و بدون گاز دادن خودرو را روشن کنید وتا ۱۵ ثانیه گاز ندهی حداقل به مدت ۱۵ دقیقه خودرو را برانید. در این حالت سعی کنید سرعت خودرو را در تمامی حالات اعم از دور آرام و فول گاز برسانید و به ویژه در دورهای ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ حرکت نمایید. برای انجام این کار باید موتور گرم باشد.

دور موتور بالای ۴۰۰۰ RPM برده چندین بار به مدت بیش از ۵ ثانیه سرعت را کاهش دهید و برای مدت ۲ ثانیه تا به انتها پدال گاز را فشار دهید. دنده ها را معرفی کنید: با همه دنده ها ۵۰ متر حرکت کنید. به غیر از دنده عقب حال به مدت ۱۵ دقیقه در دنده های مختلف این به حالت پرگاز حرکت می کنیم تا شرایط مختلف و نوسان آن برای ECU تفهیم شود. سعی کنید در هنگام تجدید حافظه خودرو تک سرنشین باشد و در یک سطح کفی قرار بگیرید.

توجه کنید که اگر عیب دائمی باشد و حتی با پاک شدن موقت از حافظه موقت ecu با باز شدن دوباره سوئیچ این عیب مجددا در حافظه بازمیگردد. روشن شدن چراغ چک انژکتور نیز میتواند ناشی از خطاهای موقت قطعات در ECU باشد که گاه می توان با برداشتن سر باطری قطب منفی به مدت ۱۵ دقیقه و یا ۴۰ بار روشن و خاموش شدن خودرو که در طول مدت طولانی باید صورت گیرد میتوان این چراغ را خاموش کرد.

تحقیق جامع و مقاله ای درباره ریو برای شما

نام طرح کتاب : آموزش خودرو

نویسنده : محمد رضا پورعبدالله

تهیه و تنظیم کننده کتاب گویا : آرمان ستوده



Majid گفته است :

کتاب خیلی عالی بود.
از اینکه کتاب ها را برای دانلود می گذارید متشکرم.


عطا گفته است :

کتاب تعمیرات خودرو بسیار کار را انداز بوئ ممنون و متشکر


توحیدی گفته است :
محمد گفته است :

سلام.سویچ اینرسی ریو کجا قرار داره ممنون


ارسال نظر