دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

دانلود کتاب اتومبیل من پژو روآ

دانلود کتاب صوتی آموزشی اتومبیل من درباره پژو  روآ

اثر محمدرضا پورعبدالله

به مدت ۷:۴:۴۴

 پزو روآ

این کتاب صوتی اطلاعاتی جامع درباره پژو روآ به شما میدهد درباره تمام قطعات و تعمیرات این ماشین

اگر سواری با خودروهای امروزی را تجربه کرده باشد بعید است که از رکاب این اتومبیل لذت ببرد. بله اتهامات زیادی بر او وارد است: شتاب ندارد، استهلاکش بالاست و مصرف زیادی دارد. با این حال یک خودرو است، خودرویی که از ترکیب دو نسل و دو قوم متفاوت یعنی پژو و کرایسلر در ایران خودرو به دنیا آمد. خودرویی با چهره مردانه پدر ولی با موتور و قدرتی مادرانه… پژو آردی و عموزاده او روا. .

download دانلود کتاب رمان صوتی سکوت بره ها

نام روآ به معنای رونده به دلیل خوش آوا و کوتاه بودن جمله و شاید برازنده بودن خودرو انتخاب شد که گویا قابلیت جهانی شدن نیز دارد. این خودرو با وزن ۱۰۹۰ kg و حداکثر وزن مجاز ۱۵۰۰ با قدرتی معادل ۸۲ اسب بخار مشغول به کار است.

امکانات و تجهیزات روآ که در RDi نیز وجود دارد عبارتند از:

سیستم تهویه چرخش هوا با فیلتر

کانال دو ردیفه چپ و راست

برف پاکن دوتیغه ای

شیشه گرمکن برقی عقب

، سیستم قفل مرکزی

رادیوپخش ۳باند و پخش کاست استریو

سیستم کولر

رنگ تزئینات داخلی و رینگ فولادی

رانندگی با این خودرو دارای نکاتی ست که راننده آن باید آنها را بیاموزد مثلا دنده مرده شدن در این خودرو بسیار دیده می شود که بهتر است تعویض دنده در دور مناسبی صورت گیرد. زمان تعویض دنده از جمله نکاتیست که بخصوص در نظام تعلیم رانندگی به آن توجه می شود

. بیشتر رانندگان برای تعویض دنده به صدای موتور گوش می دهند و البته به مرور زمان رانندگی و زمان تعویض دنده برای آنها عادی می شود و بر اساس تجربه سرعت و زمان دنده را تعویض می کنند.

اما بهترین زمان تعویض دنده چه زمانیست؟

به دور موتور خوب دقت کنید این آمپر اطلاعات مهمی در اختیار شما قرار می دهد. هر عددی که می بینید باید در عدد ۱۰۰۰ ضرب کنید تا دور موتور در یک دقیقه را شما نشان دهد. این نکته از بنده به یاد داشته باشید که بیشترین قدرت و توان کششی موتور های اتو که در کتاب اول در موردش صحبت شد در ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می شود. یعنی بهترین دور برای تعویض دنده از ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ است که شما با توجه به سرعت و شتابی که دارید دنده را تعویض می کنید. این بازه از دور موتور یک منطقه مناسب به لحاظ تولید قدرت در ازای کمترین مصرف سوخت و کمترین استهلاک است. اگر می خواهیم یک خودروی تازه تحویل یا اصطلاحا خشک را آببندی کنید یا می خواهید کمترین مصرف به ازای بیشترین قدرت را دریافت کنید سعی کنید در این محدوده دور موتور رانندگی کنید.

حال خودروی روا از جمله خودروهایی است که نباید دنده اش را در دور های پایین تعویض کرد. این امر باعث زود مردگی دنده و فشار به موتور می شود. اگر دقت کرده باشید برخی از رانندگان قدیمی تاکسی به این کار مبادرت داشتند. یعنی دنده ها را همیشه با دور کم تعویض می کردند که این امر به دلیل سیاست کاهش مصرف سوخت بود و البته پیشنهاد می شود این کار در خودروهای انژکتوری انجام نشود زیرا باعث آسیب به کامپیوتر خودرو یا ECU می شود.

معرفی موتور موتور روا ۴ سیلندر خطی با حجمOHV 1600cc است. این موتور ۸ سوپاپ داشته و همانند خودروی پژو آردی میل سوپاپ بر روی بلوکه سیلندر قرار دارد، به عبارتی آردی نیز OHV است یعنی سوپاپها بر روی سر سیلندر قرار دارد مثل همه خودروهای دیگر. به نظر می آید برای جذاب کردن موتور روا از واژه OHV روی موتور آن استفاده شده است همانطور که اشاره شد نسبت تراکم روا ۱ به ۹٫۵ است که این باعث تراکم بیشتر سوخت نسبت به موتور آردی می شود به همین دلیل باید سوخت مصرفی روا از کیفیت بالاتر و اکتان بیشتری برخوردار باشد.

حداکثر توان این موتور ۶۱ kw یا به عبارتی ۸۲ اسب بخار است که نسبت به آردی که ۶۸ اسب بخار قدرت دارد قوی تر است. همچنین گشتاور این موتور۱۳۵ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است که از آردی ۲۵ نیوتن بر متر قوی تر خواهد بود.

سیستم سوخت رسانی این موتور از انژکتوری چند نقطه ای یا تک پاشش ( Mpfi ) است و از سیستم جرقه زنی ساژم کوئل دوبل استفاده می کند. نوع شمع این موتورeyquem بوده و فاصله دهانه شمع ۰٫۹ میلیمتر است. لقی سوپاپ دود ۰٫۴ mm و لقی سوپاپ گاز ۰٫۲ mm است. روغن مصرفی این موتور ۲۰w50 با ظرفیت ۴ لیتر با فیلتر روغن ۴٫۵ لیتر است که می توان از روغن SF ,SE استفاده کرد و حجم گردش آب موتور با بخاری ۶٫۶ لیتر است.

سیستم برق و سوخت خودروی روا:

باتری مورد استفاده در این خودرو باطری ۱۲ ولتی از نوع سربی اسیدی با توان ۶۰ آمپرساعت است. برای شارژ از سیستم آلترناتور ولو ۸۰ آمپر استفاده میشود. آلترناتور به کمک تسمه همزمان به موتور و واتر پمپ متصل است و هنگام روشن بودن موتور ولتاژی متغیر تا ۱۴ولت و شدت جریانی معادل با ۸۰ آمپر را تولید می کند. استارت با برق باطری توانی حدود ۰٫۹ کیلو وات را تولید می کند. سیستم سوخت رسانی خودروی آردی در دو نوع کاربراتوری و انژکتوری با بازار ارائه شد است.

نوع کاربراتوری که همانند موتور پیکان است که مصرف بالا و قدرت کمی دارد که با تغییر مدار سوخت رسانی کیت انژکتوری با ECU SL96با مصرف سوخت کمتر تولید شد که بعدها در مدلهای بالاتر از ECU S2000 در این خودرو استفاده شد و هم اکنون نیز از این ECU در تولید خودروی روا استفاده می شود.

از تجهیزات سیستم انژکتوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابتدا سنسورها که وظیفه ارسال اطلاعات به ECU را دارند

۱٫سنسور دور موتور: وظیفه تشخیص چرخش میل لنگ را دارد که بر روی فلایویل است

۲٫سنسور کیلومتر: وظیفه ارسال اطلاعات سرعت خودرو را دارد محل نصب ان روی دیفرانسیل است.

۳٫سنسور اکسیژن: تشخیص مقدار اکسیژن در دود اگزور که در ابتدای منیفولد خروجی بسته می شود

۴٫سنسور دریچه گاز: مقدار باز شدن دریچه گاز یا مقدار فشار پدال گاز را ارسال می کند روی دریچه گاز بسته می شود

۵٫سنسور ضربه: خود سوزی های بنزین و ناکینگ موتور را گزارش می دهد و جرقه ریتارد و روی بدنه قرار دارد

۶٫سنسور دمای هوای ورودی: دمای هوا را گزارش می دهد کنار دریچه گاز یا داخل سنسور مپ نصب می شود

۷٫سنسور دمای آب: دمای آب خنک کاری را گزارش می دهد که روی سر سیلندر پشت ترموستات بسته می شود

۸٫سنسور میل سوپاپ : تشخیص وضعیت پیستون شماره یک موتور که در ابتدای میل سوپاپ قرار دارد

۹٫سنسور فشار هوای منیفولد یا سنسور مپ:

اختلاف فشار هوای منیفولد را گزارش داده که روی منیفود گاز بسته می شود اجرا کنندگان و عملگرها

۱٫رله دوبل : رله اصلی که برق تجهیزات مهم موتور را وصل می کند

۲٫کوئل دوبل : تقویت کننده برق برای شمعها که دارای چهار برجک فشار قوی است

۳٫انژکتور : عامل تزریق سوخت در موتور

۴٫پمپ بنزین : عامل ایجاد فشار در پشت انژکتور و ارسال سوخت

۵٫شیر برقی کنیستر :

شیر ارتباط بخارات بنزین باک از کنیستر(تبدیل کننده بخار بنزین به مایع بنزین ) به موتور

۶٫گرمکن دریچه گاز : گرم کننده نوک استپر برای جلوگیری از یخ زدگی وتنظیم درست دور آرام موتور

۷٫گرمکن سنسور اکسیژن : پیش گرم کننده سنسور اکسیژن برای فعالیت بهتر سنسور

۸٫رله فن خنک کار : فعال کننده فن سیستم خنک کاری رادیاتور

۹٫رله کولر : کنتاکت فرمان دهنده کولر برای فعال سازی یا قطع کولر

۱۰٫استپر یا موتور پله ای : تنظیم کننده دور آرام در حالت در جا و شرایط پر بار

۱۱٫چراغ عیب یاب داشبورد: آگاه ساز از عیب سیستم هوشمند الکترونیکی روی داشبورد ECU یا واحد کنترل الکترونیکی که کنار بوستر قرار دارد و وظیفه دریافت اطلاعات تحلیل و ارسال دستور را دارد. بازدید از سیستم سوخت و جرقه

•شمعهای این موتور همگی در فاصله ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود

•بیاد داشته باشیم نقش شمع در کارکرد صحیح موتور و کاهش مصرف سوخت مهم بوده و زمان سرویس آن نیز از وظایف مصرف کننده است •فاصله دهانه شمع در موتورهای انژکتور ۰٫۹ میلیمتر است که بعد از تمیز شدن دهانه شمع توسط آچار فیلر این فاصله اندازگیری می شود •وایرهای شمع که برق تقویت شده کوئل را به شمع می رسانند به مرور زمان دارای مقاومت کاری شده و باعث ضعف جرقه می شوند که تا فاصله ۸۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود

•فیلتر هوا در فاصله ۸۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد که و در این فاصله با فشار باد و تکان دادن آن باید تمیز شود

•صافی بنزین در سیستم انژکتور باید در فاصله ۲۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شود

•استپر ، دریچه گاز، سنسور دور موتور ریل و سوزن انژکتور در سیستم انژکتور باید هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر بازدید و درصورت نیاز توسط شوینده انژکتور تمیز شود

•سر و صدای زیاد موتور بخصوص در ابتدای روشن شدن موتور ناشی از لقی سوپاپها بوده که باید فیلر گیری شود

•صدای جیغ تسمه در ابتدای گاز دادن نشانه شل بودن تسمه است که در صورت نو بودن تسمه برای کاهش صدا، چند قطره مایع ظرف شور روی آن بریزید

•هیچ گاه نگذارید در موتور های انژکتوری بنزین تمام شود زیرا احتمال سوختگی پمپ بنزین وجود دارد

•پمپ بنزین روا بر روی بدنه در زیر خودرو بسته می شود سیستم روغنکاری و خنک کاری پژو روا مکانیزم گردش روغن در موتور روا همان پیکان است. چرخش روغن توسط اویل پمپ از کارتر به تجهیزان و برگشت مجدد روغن به کارتر است. انتخاب درست یک روغن خوب موجب افزایش طول عمر موتور و کاهش مصرف سوخت می شود. کارکرد مثبت و طولانی، کاهش سایش قطعات، نقطه جوش بالا، جلوگیری از اکسیداسیون موتوری و عدم آلودگی محیط زیست از مزایای یک روغن مناسب است. سیستم انتقال قدرت پژو روا کلاچ این خودرو از نوع تک صفحه ای خشک است و نیروی پدال از طریق کابل به اهرم پدال کلاچ میرسد.

سوختن صفحه کلاچ در این خودرو در قیاس دیگر خودروها در شرایط برابر بیشتر است که می توان کشش کم موتور نسبت به وزن بدنه و در نتیجه دور بالاتر موتور دانست. گیربکس این خودرو دارای ۵ دنده جلو و ۱ عقب است. این گیربکس دارای درنده زیر است و با افزایش سن صدایش بیشتر می شود. روغن آن واسکازین باغلظت ۸۰ و حجم ۲٫۸ لیتر است.

سروصدای ناشی از تعویض دنده در خودروی روا یکی از مشکلات همیشگی این محصول است که همیشه یاد پیکان را زنده می کند. بخصوص در دنده عقب که با صدای بیشتری درگیر می شود. بیاد داشته باشید همیشه موقع تعویض دنده کلاچ را تا انتها گرفته و اگر دنده به سختی جا میرود پدال را رها کرده و مجدد بگیرید تا فشار کمتری به دنده برنجی وارد شود در دنده عقب نیز همیشه کاملا متوقف شده و سپس دنده عقب را بگیرد و اگر درگیر نشد یکی از دنده های سنکرونیزه مثل دنده ۲ و ۳ را بگیرید و دوباره به دنده عقب بروید.

همانطور که اشاره شد دیفرانسیل این خودرو در بین چرخهای عقب قرار دارد که شما می توانید بین چرخهای عقب کلگی دیفرانسیل را ببینید. واسکازین دیفرانسیل ۹۰ با حجم ۱٫۲ لیتر است که نیرو را از طریق پولوسهای ثابت به چرخها می رساند. از دیگر تجهیزات خط انتقال قدرت می توان به گاردان اشاره کرد که فاصله بین گیربکس و دیفرانسیل را در خودرو های محرک عقب تامین می کند.

گاردان لوله ای توخالی ست که به کمک چهار شاخ گاردان به طرفین متصل می شود. طول گاردان یکی از نقاط ضعف این محور است که احتمال آنبالانس شدن و در نتیجه لرزش کابین را بالا می برد که به این منظور در خودرو هایی کشیده تر مثل روا گاردان دو تکه ساخته می شود. برجستگی که در وسط خودرو در امتداد کنسول تا به زیر صندلی سرنشینان عقب وجود دارد اتاق عبور میل گاردان است که احتمالا بارها پای خود را بر روی آن گذاشته اید. سیستم کنترل حرکت سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو مک فرسون و در عقب نوع فنر شمشی است.

اما سیستم فرمان هیدرولیکی با جعبه فرمان شانه ای است که فلکه فرمان ۵٫۲۵دور چرخش دارد و روغن هیدرولیک از نوع dexron به حجم ۰٫۵ لیتر است. سیستم ترمز پژو روا دو کاناله ضربدری مجهز به سیستم بوستر ترمز است و چرخهای جلو دیسکی و عقب کاسه ای اند که از روغن آبی رنگ یعنی DOT4 استفاده می شود. تایر این خودرو رادیال با رینگ ۱۳ اینچ و سطح مقطع ۱۶۵ mm است فشار باد در چرخ های جلو ۳۰ psi ودر چرخهای عقب ۳۱ psi است. حداکثر سرعتی که شاید بتوان با روا تجربه کرد ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است.

نام طرح کتاب : آموزش خودرو نویسنده : محمدرضا پورعبدالله تهیه و تنظیم کننده کتاب گویا : آرمان ستوده



رضا گفته است :

سلام .
عزیز لینک های مربوط به خودرو خراب هست ۲ تارو تست کردم خراب بود


رامین گفته است :

سلام دوست عریز لینک های مربوط به دانلود خودرو خراب هستش یا سر کاری ؟ نمیدونم از این کار چه هدفی داری یا درستش کن یا حذفش منتظر شما هستیم با تشکر


رضا گفته است :

باسلام
تا جایی که من اطلاع دارم روی دیفرانسیل اردی روا چیزی به نام سنسور کیلومتر وجود نداره

۲٫سنسور کیلومتر: وظیفه ارسال اطلاعات سرعت خودرو را دارد محل نصب ان روی دیفرانسیل است.


se7n گفته است :

با سلام.لینک خراب هست.خواهشا بررسی داشته باشین


مجید گفته است :

با سلام بهترین مارک روغن برای روا ۱۶۰۰ چه مارکیه تشکر


مجید گفته است :

سلام من روا ۸۸ دارم مدتی است در تابستان در سفرهای بالای ۱۰۰ کیلومتر وقتی ماشین داغ هست و در موقع نگه داشتن چراغ چک روغن شروع به چشمک زدن میکنه که با نیش گازی خاموش میشه از روغن بهران پیشتاز استفاده میکنم لطفا راهنمایی کنید


حسن زاده گفته است :

سلام ای میشه گیربکس تویتا رابندازی به جای گیربکس روا


حسن زاده گفته است :

سلام ایا میشه گیربکس تویتا رابندازی به جای گیربکس روا


ارسال نظر