دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

زندگینامه شمس الدین ابوالمعالی امیر قابوس


زندگینامه شمس الدین ابوالمعالی امیر قابوس

 

شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس , متولد ۳۶۶ قمری است . (مقتول ۴۰۳ق) نویسنده, شاعر, خطاط و چهارمین امیر گرگان و طبرستان و گیلان و دیلمان و مردی ادیب و ادیب پرور بود.

 

وی از سلسلهی آل زیار و از پادشاهان ادبپرور زمان خود بود که بسیاری از شاعران فارسی و عربی زبان، حکما و دانشمدان تحت حمایت او به سر میبردند.

 

پایتخت او از مراکز علم و ادب آن روزگار به حساب میآمد و شعرایی چون: خسروی سرخسی و قمری گرگانی و دانشمندانی چون: ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا به درباش رفت و آمد داشتند.

 

ابوریحان بیرونی کتاب معروف خود «آثار الباقیه» را در ۳۹۰ ق به نام قابوس تألیف کرد. قابوس به عربی و فارسی شعر میسرود و در فن انشاء نثر عربی مهارت داشت. در زمینهی خط نیز ماهر بود و خط ثلث و نسخ او در نهایت خوبی بود.

 

گروه : مشاهیر ملی

رشته : زبان و ادبیات فارسی

گرایش : نویسنده,شاعر و خطاط

 

والدین و انساب : شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس, فرزند وشمگیر بن زیار دیلمی است.

 

زمان و علت فوت : شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس در سال ۴۰۳ق به توطئه بعضی از سردارانش اسیر و مقتول شد و در اطراف گرگان به خاک سپرده شد. بعد از او پسرش, فلک‌المعالی منوچهر جای اورا گرفت.

 

مشاغل و سمتهای مورد تصدی : شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس،پس از پناه دادن به فخرالدوله,دیلمی که از خویشان نزدیکش بود, مورد تهاجم برادران فخرالدوله, عضدالدوله و مؤیدالدوله قرار گرفت و شکست خورد و از سال ۳۷۱ تا سال ۳۸۸ق به خراسان پناه برد, و با وجود مساعدت نوح بن منصور سامانی موفقیتی بدست نیاورد.

 

در سال ۳۸۸ مجدداً بر گرگان وطبرستان و گیلان مسلط گشت . امیر قابوس از نویسندگان بزرگ عهد خود بود و رسائلی از او به عربی و اشعاری به عربی و فارسی باقی مانده است.

 

همفکران فرد : بزرگانی چون ابو علی سینا, ابوریحان بیرونی و ابن هندو به در بار او راه یافتند و ابوریحان کتاب «آثارالباقیه» را به نام شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس ،نوشت. گروه بسیاری از شعرا و سخنوران نیز اورا ستوده‌اند.

 

چگونگی عرضه آثار : شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس به عربی و فارسی شعر میسرود و در فن انشاء نثر عربی مهارت داشت. در زمینهی خط نیز ماهر بود و خط ثلث و نسخ او در نهایت خوبی بود.گویند صاحب بن عباد هرگاه خط او را میدید به بال و پر طاوس تشبیه میکرد و میگفت: «هذا خط قابوس امجناح طاوس».

 

قابوس به نثر عربی رسائلی دارد که ابوالحسن علی بن محمد یزدادی آن را جمعآوری کرده و نام آن را «کمال البلاغه»گذاشته است. ابناسفندیار در «تاریخ طبرستان» خود قطعاتی از آن را آورده است.

 

آثار شمس الدین ابوالمعالی امیر قابوس :

۱- کمال البلاغه



ارسال نظر