دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

راه‌حل تمام مشکلات امروز را باید در قرآن دنبال کنیم


اختتامیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن؛

آیین اختتامیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن بانوان عصر امروز چهارشنبه دوم اسفند ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه، در مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این محفل نورانی و باشکوه و همچنین حضور قاریان حافظان قرآن کریم از کشور‌های مختلف اسلامی، با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت برای هم انسانهاست گرچه بخشی از انسان‌ها هدایت‌پذیر نیستند، بر ضرورت تلاش برای ترویج فهم، تلاوت و انس با قرآن تاکید کرد و گفت‌: امروز وظیفه همه حاملان، قاریان و کسانی که با قرآن انس دارند، ترویج معارف دینی، تنویر افکار عمومی و روشنگری در جامعه با آیات نورانی قرآن کریم است.

رئیس جمهور در ادامه انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را به‌عنوان بخشی از ویژگی‌های قرآن کریم برشمرد و با اشاره به اینکه اگر مدنیتی به نام قرآن در جهان شکل بگیرد تمام بشریت حل خواهد شد تصریح کرد: گمشده امروز جهان انس با قرآن، آیات نورانی وحی و مفسران و مبلغان قرآن کریم یعنی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند و همه فعالین قرآنی باید از بستر فضای مجازی در جهت ترویج آیات نورانی قرآن بیشترین استفاده را ببرند.

جامعه بشری نیازمند نورانیت قرآن

رئیسی با بیان اینکه جامعه بشری نیازمند نورانیت قرآن است، افزود: این که کسانی آیات قرآن را می‌شنوند و ایمان می‌آورند بدون اینکه پیشینیه‌ای در این رابطه داشته باشند به این معناست که آیات قرآن منطبق بر فطرت و خواست انسان‌ها است و می‌تواند تمایلات عالی را در انسان رقم بزند.

رئیس جمهور در ادامه حرکت، پویایی، داشتن مقصد و هدف و امام و مقتدا را ۴ عنصر شکل دهنده امت اسلامی و قرآن کریم را محور امت عنوان کرد و افزود‌: مبارزه با بی عدالتی و مبارزه با ظلم و تبعیض در عالم نیز از آموخته‌های همین قرآن است و اگر امروز کشور‌های اسلامی منطبق بر هدایت‌های قرآن حرکت می‌کردند آیا رژیم صهیونیستی جرات می‌کرد اینگونه مردم مظلوم و مقتدر غزه را قتل عام کند؟ آیا آمریکا جرات داشت در حمایت از این رژیم جنایتکار چندین قطعنامه برای توقف جنایت در غزه را وتو کند؟ 

  رئیسی با تاکید بر اینکه امروز در غزه تمام «شرافت» در مقابل تمام «شرارت» قرار گرفته است افزود‌: آنچه که امروز از ظلم بر بشریت شاهدش هستیم ناشی از مهجوریت قرآن کریم است و راهکار اصلاح اسن وضعیت بازگشت به قرآن است، تشکیل امت اسلامی با محوریت قرآن، پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، عمل به آیات و رهنمود‌های قرآن کریم و مجید است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بی تردید در همه بلا‌ها و مصائب قرآن ملجا و پناهگاه انسان است و انسان‌های متحیر و سرگردان و مایوس در این عالم به وسیله قرآن هدایت می‌شود و امید پیدا می‌کنند تصریح کرد‌: این نشست نورانی که از قاریان و حافظان سراسر جهان تشکیل شده، نوید همگرایی، همراهی و هم‌اندیشی با محوریت قرآن را می‌دهد و می‌تواند منادی امید، تشکیل امت واحده، و منادی مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم و بیدادگری باشد.

قرآن محور وحدت

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره توفیق برگزاری چنین مسابقاتی را داشته است، گفت: همگرایی، همراهی و هم‌اندیشی که در جریان برگزاری این مسابقات شاهد بودیم می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مهد قرآن و پرچمدار وحدت امت اسلامی معرفی کند.

 رئیسی افزود: ما دست همه مسلمانان عالم را به برادری، همگرایی و تعامل می‌فشاریم و معتقدیم که قرآن می‌تواند محور وحدت و زندگی مسالمت آمیز همه مسلمانان و همه پیروان مذاهب، اقوام و گویش‌های مختلف باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه ما می‌توانیم با اتکا به قرآن، ید واحده باشیم، اظهار داشت: امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در عمل و بیان مشوق انس و بهره گرفتن از قرآن کریم بوده و هستند و به ما تاکید کردند که به هیچ وجه در زمینه فهم و ترویج قرآن کریم متوقف نشویم.

رئیسی با بیان اینکه معتقدیم فهم و ترویج قرآن می‌تواند مشوقی پویا برای همگان و مسیر رشد و تعالی باشد، تصریح کرد: قرآن به ما می‌آموزد که هدایت و حل مشکلات را در قرآن بجوییم و بر اساس تعالیم این کتاب آسمانی به دنبال سعادت باشیم.

رئیس جمهور با تبریک به همه برگزیدگان این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگرچه برخی در رشته‌های مختلف حائز رتبه‌های برتر شدند، اما هر کس که با قران انس بگیرد و در محافل قرآنی حضور یابد و قلب و دل و روح خود را جایگاه قرآن قرار دهد برنده است؛ این مسابقات از آن دست رقابت‌هایی است که بازنده ندارد و همه در آن پیروز و مأجور هستند.

رئیسی در این مراسم ۲۷ نفر از برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم رشته‌های مختلف قرائت و حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان و بانوان و دانش آموزان پسر و دختر با اهدای لوح تجلیل کرد.

وزیر فرهنگ

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم بتوانیم مطالبه دقیق و حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن کریم را در دوره خدمتمان به اندازه مقدور جلو ببریم.

قرارگاه حفظ قرآن برای تربیت ۱۰میلیون حافظ ایجاد شود

وی افزود: در بسیاری از استان‌ها، شهر‌ها و حتی روستا‌های کشور امروز شمیم دلنواز قرآن به مشام می‌رسد. در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم جمهوری اسلامی ایران مفتخر به حضور جریان‌های مردمی قوی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در گام اول امسال ۴۰۰۰ کانون قرآنی در مساجد را افتتاح کردیم. امیدواریم با سرعتی بالا در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و معاونت قرآن و عترت، فعالیت‌های قرآنی پرقدرت‌تر برگزار ادامه پیدا کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: ۱۴ هزار مربی قرآنی در طرح بشری تربیت شدند و در طرح خیرات حسان که توسط بانوان قرآنی آغاز شده اتفاقات خوبی افتاده است. در بخش جوانان و بخش دانش‌آموزی نیز رشد چشمگیری داشته‌ایم. امیدوارم حاکمیت قرآن در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما تحقق پیدا کند.

«یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» شعار مسابقات قرآن

در ادامه سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: شعار امسال را یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت قرار دادیم. مقاومت بسیار حائز اهمیت است، مقاومتی که در راه خدا باشد با عزت همراه خواهد بود. مثل مقاومت مردم مظلوم غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی.

وی افزود: این دوره از مسابقات با شرکت ۱۱۰ کشور اسلامی و غیراسلامی در مرحله ابتدایی و راه‌یابی ۴۴ کشور به مراحل نیمه نهایی و نهایی با دو گروه خواهران و برادران و در ۳ بخش قرائت ترتیل و حفظ برگزار شد.

خاموشی بیان کرد: تاکنون بیشترین جوایز در مسابقات بین‌المللی را شرکت‌کنندگان ایرانی با حدود ۷۰۰ جایزه کسب کرده‌اند. ایران اسلامی پایگاه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم است.

در ادامه حمید مجیدی مهر مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن خیر مقدم به همه شرکت کنندگان و مهمانان گفت: از همه داوران گرانقدری که از کشور‌های مختلف مهمان جمنهوری اسلامی ایران هستند، قدردانی می‌کنم. از همه در برپایی مسابقات در کنار مرکز امور قرآنی بودند تشکر می‌کنم ازدکتر رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت ویژه قدردانی می‌کنم.

لوح مسابقات قران

مهم‌ترین پشتوانه نظام تعلیم و تربیت قرآن است

در ادامه صحرایی وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: در فرازی از دعای ندبه می‌خوانیم «عین السبب المتصل بین الارض و السماء» امام معصوم برقرار گننده ارتباط زمین و آسمان است. وی ادامه داد: وقتی از نزول قرآن می‌گوئیم از جنس بارش باران نیست، زیرا قطرات باران ارتباطی با آسمان ندارند، اما نزول قرآن به معنی تجلی لحظه به لحظه صاحب قرآن است و باید از عترت پیامبر (ص) فهم آن را دریافت کنیم.

صحرایی با بیان اینکه محور آموزش کشور بر اساس قرآن است، گفت: مهم‌ترین پشتوانه نظام تعلیم و تربیت قرآن است و بر اساس سند تحول آموزش و پروش محور و همه برنامه‌های وزارتخانه بر مبنای قرآن است و قرآن راهنمای تحول در آموزش و پرورش است در واقع این نظام قرآن‌مدار و عترت محور است. سند تحول بنیادین راهکار تقویت انس دانش‌آموزان با قرآن را مطرح می‌کند و امروز در دستور کار است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: انس به معنی صمیمیت پایدار است که آرامشی بی‌نظیر در انسان پدید می‌آورد و اگر چنین حالتی در فرد پدیدار شود انس با قرآن رخ داده است. آموزش قرآن هم مقدمه‌ای برای تربیت قرآنی است و در امتداد آن اتصال با امام زمان (عج) است.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش شناسایی استعداد‌ها در دستور کار است، گفت: شکوفا کردن این استعداد‌ها را هم بر اساس سند تحول باید انجام دهیم، زیرا در کنار آموزش باید تدبر و در نهایت فهم آیات الهی در دانش آموزان رخ دهد و قرآن در سینه و جان آنان جای بگیرد.

صحرایی بیان کرد: در آموزش و پروش قرآن از پایه اول آموزش داده می‌شود و ۹ سال ادامه دارد و برای ارتقا قرآنی معلمان همه ساله دوره‌های توانمندسازی برگزار می‌شود که طرح اتقان در این راستا است. چاپ بیش از ۱۳ میلیون کتاب درسی قرآن، فعالیت ۸۳۰ دارالقرآن و برگزاری مسابقات قرآنی از مرحله آموزشگاهی تا جهانی نشانه توجه به آیات الهی در این وزارتخانه است.

نمایندگان ایران بر قله افتخار مسابقات بین المللی قرآن

اسامی برگزیدگان چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن بانوان همزمان با آیین اختتامیه امروز چهارشنبه دوم اسفند ماه اعلام شد.

طبق اعلام هیات داوران این دوره از مسابقات پنج نماینده کشورمان در دو بخش بانوان و آقایان با نمایش عملکردی خوب تمام رتبه‌های نخست مسابقات را تصاحب کردند.

دانلود انیمیشن




نظر ها بسته شده اند