دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

برج گالاتا در استانبول و جاذبه های آن


برج گالاتا,برج گالاتا در استانبول,تاریخچه برج گالاتابرج گالاتا,برج گالاتا در استانبول,تاریخچه برج گالاتا

برج گالاتا یا برج مسیح از برج های قرون وسطی در استانبول میباشد

دانستنی های جالب درباره برج گالاتا

برج گالاتا یا برج مسیح در استانبول از بلندترین برج های ترکیه میباشد که در قرون وسطا ساخته شده میباشد. برج گالاتا در انتهای خیابان استقلال در نزدیکی پل گالاتا از جذب های گردشگری منحصر بفرد استانبول میباشد.

برج گالاتا کجاست؟

برج گالاتا از برج های قرون وسطی میباشد که در زبان لاتین به آن برج مسیح نیز گفته می شود، این برج با قرارگرفتن در قلب شهر استانبول به عنوان یکی از اصلی ترین جذب های گردشگری استانبول توانسته میباشد هر ساله گردشگران و توریست های بسیاری را به سمت خود بکشاند.

در کوچه پس کوچه های این شهر می توانید به مکان های فوق العاده ای برسید، مکان ها و بناهایی که از زمان زیاد قدیم به جا مانده و محبوب بسیاری از گردشگران هستند. یکی از این بناهای قدیمی برج گالاتا میباشد که با نام گالاتا کوله سی نیز معروف میباشد.

برج گالاتا در یکی از ازدحام ترین مناطق شهر استانبول قراردارد این برج همچون بالکن مرتفعی میباشد که وقتی به بالای آن میروید پایان شهر استانبول و دریاچه مرمره زیر پای شما قرارخواهد گرفت.

استانبول شهری میباشد که به ۲ بخش آسیایی و اروپایی تقسیم که به مکان تداخل این ۲ بخش شاخ طلایی گفته میشود. شاخ طلایی  ورودی بخش اروپایی استانبول می باشد و برج گالاتا نیز دقیقا در همین بخت قرار گرفته شده میباشد. این برج یکی از مرتفع ترین و قدیمی ترین برج های استانبول می باشد این سازه استوانه ای که با کلاهکی مخروطی پوشیده شده میباشد، بلندتر از پایان ساختمان های اطراف خود میباشد.

گالاتا دارای ۱ برج در دریا و برج دیگر بر روی خشکی میباشد. آوازه این برج به دلیل چشم انداز زیبایی میباشد که از شهرتاریخی Peninsula ، منطقه تاریخی گلدن هورن و بسفر به بازدید کنندگانش هدیه می‌دهد. اما در کنار برج گالاتا، پل گالاتا نیز زیاد معروف میباشد. این پل به روی شاخ طلایی (گلدن هورن) واقع شده میباشد و ماهیگیرانی که برای صید روی پل گالاتا می ایستند، صحنه زیبا و دلنشینی را می آفرینند. با ایستادن روی پل گالاتا می توانید از ۱ جهت بخش آسیا و از طرفی دیگر بخش اروپایی استانبول را نظاره کنید.

البته نا گفته نماند که این برج زیبا  به دلیل قرار گرفتن در بخت شمالی تنگه بسفر به عنوان نماد جذب زیبایی شناخته شده که با ورود به تنگه بسفر به آسودگی می توان آن را دید و از تماشای این ۲ جذب در کنار یکدیگر لذت برد.

تاریخچه برج گالاتا،عکس برج گالاتا,برج گالاتا قدیمیتاریخچه برج گالاتا،عکس برج گالاتا,برج گالاتا قدیمی

برج گالاتا در قرن ۱۴ در دوران امپراطوری روم شرقی ساخته شده میباشد

زمان ساخت این برج بازمی گردد به چیزی حدود هفتصد سال پیش یعنی سال ۱۳۸۴ میلادی (قرن چهارده) در زمان امپراطوری روم شرقی این برج با نام مسیح که بعد ها مردم آن را گالاتا نامیدند، ساخته شد. جالب میباشد بدانید که گالاتا در ابتدا تنها ۱ بنا بلند و مرتفع برای نگهبانی بوده میباشد، تا نگهبانان هم بر مناطق شهری و هم به ردشدن و مرور کشتی ها مسلط داشته باشند ولی در سال های بعد به زندان تبدیل شد.

برج گالاتا در سیر تحولی خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده میباشد. این برج، ۲ آتش سوزی را در قرن های ۱۸ و ۱۹ میلادی از سر گذرانده میباشد.

در اواخر قرن ۱۹ هم، طوفان سقف و گنبد این  برج را به طور کامل از بین برد تا در سال ۱۹۶۵ میلادی یکبار دیگر بازسازی شد و سقف مخروطی شکل آن به جای خود برگشت و آماده میزبانی از گردشگران استانبول گردیده میباشد.

برج مسیح و یا همان گالاتای امروزی با ارتفاع ۶۷ متر برای سال ها بلندترین برج استانبول و یا قسطنطنیه شناخته می شد. در سال ۱۴۶۱ جنوئزها با دستور امپراطور دوم و به نام او برجی دیگر در کنار برج اول ساختند.

اما در زمان جنواییها بود که این برج شکل امروزی خود را یافت. در آن دوران، محله ی گالاتا از سوی جمهوری جنوا برای زندگی انتخاب شده بود و نقش داشتن ۱ پایگاه اقتصادی و تجاری در دریاهای مدیترانه و سیاه را داشت.

این برج در سال ۱۵۰۹ بر تاثیر ۱ زمین لرزه، متحمل خسارتی سنگین شد، اما معمار مشهور عثمانی، هایرِدین آن را مورد بازسازی قرار داد. او کسی میباشد که عمارت مشهور سلطان بایزید دوم در ادرنه را ساخته میباشد.

در دوران خلافت پادشاهان مختلف، برج گالاتا کاربردهای متعددی داشته میباشد مثلا در دوران خلافت سلطان سلیمان عثمانی از این برج برای نگهداری زندانیانی که محکوم به کار در کارگاه کشتی سازی قاسم پاشا بودند، استفاده میشده میباشد.

بلندترین برج ترکیه,برج گالاتا,عکس برج گالاتابلندترین برج ترکیه,برج گالاتا,عکس برج گالاتا

برج گالاتا بلندترین برج ترکیه میباشد

در ابتدای قرن ۱۶ میلادی فردی به نام تقی الدین که منجم معروفی بود از این برج به عنوان رصد منزل استفاده کرد که این رصد منزل دوامی چندانی نداشت و درسال ۱۵۷۹ میلادی این رصد منزل روز بیکاری شد.

در اوایل قرن ۱۸ میلادی، این برج برای مدتی کوتاه از سوی گروه مِهتر، ۱ گروه نظامی عثمانی،به عنوان برج دیده بانی، به خاطر جایگاه عالی آن بر اوج شهر مورد استفاده قرار گرفت.

در زمان سلطان محمود پس از ۱ آتش سوزی مخرب دیگر در سال ۱۸۳۱، این برج بار دیگر مورد تعمیر قرار گرفت و ۲ طبقه ی دیگر و ۱ سقف مخروطی شکل نیز به آن افزایش شد. در این تعمیر نهایی فضای چوبی داخلی برج با سازه ای بتنی جانشین گشته و در های برج به روی عموم گشوده شدند.

پل گالاتا نیز در سال ۱۵۰۲ به درخواست سلطان بایزید دوم توسط ۲ نقاش مطرح عصر به نام های لئوناردو داوینچی و میکل آنژ، برای متصل کردن ۲ بخش اروپایی و آسیایی استانبول طرح‌ریزی و ساخته شد. البته، میکل آنژ طرح‌ریزی این پل را نپذیرفته بود لئوناردو داوینچی طرح آن را ریخته بود. اما سلطان بلند پرواز عثمانی این طرح را قبول نکرده بود. پایان در سال ۱۹۹۲ در بخش قدیمی شهر پلی به نام پل گالاتا ساخته شد که بخش جنوب را به شمال متصل می کرد و حاوی ۶ مسیر ماشین و ۲ خط تراموا و پیاده روی بود.

در سال ۱۸۱۸، اولین نقاش فرانسوی پانوراما، پی یر پروو ( Pierre Prévost )، از بالای برج گالاتا نقاشی “چشم انداز قسطنطنیه” (Panorama de Constantinople ) را خلق کرد که بعد ها در سال ۱۸۲۵ در پاریس به نمایش گذاشته شد.

این روزها، برج گالاتا به ارتفاع ۶۶.۹۰ متر، صرفاً نقش داشتن ۱ جذب ی گردشگری را ایفا میکند.

جالب میباشد بدانید که نام برج گالاتای استانبول، تداعی کننده نام تیم فوتبال مشهور کشور ترکیه می باشد،  که گالاتاسرای نام دارد. این تیم در حقیقت تیم محله گالاتای استانبول میباشد که نام خود را از برج گالاتا به عاریت گرفته میباشد.

فضای داخلی برج گالاتا

برج گالاتا قدیمی,افسانه برج گالاتا,تاریخچه پل گالاتابرج گالاتا قدیمی,افسانه برج گالاتا,تاریخچه پل گالاتا

برج گالاتا در منطقه بی اوغلو استانبول میباشد

برج گالاتا در منطقه بی اوغلو استانبول که یکی از معروفترین و دیدنی ترین مناطق استانبول میباشد قرار گرفته، همچنین صحنه معروف تقسیم (صحنه تکسیم) و خیابان استقلال استانبول نیز در این منطقه قرار گرفته اند.

برای داخل شدن به این برج باید از پله های سنگی بالا رفته و پس از گذر کردن از درب چوبی برج داخل لابی یا طبقه همکف خواهیم شد و اگر بخواهید و توانایی آن را داشته باشید میتوانید از پله های مارپیچ آن استفاده کنید و به طبقه‌ها بالا بروید . این پله ها باریک و باریک میباشند و تاانتهای برج به صورت مارپیچ ادامه دارند.

اما اگر نمیتوانید از پله ها استفاده کنید و یا از مکانهای باریک و بارک خوشتان نمی آید میتوانید در لابی از آسانسورهای که به آسودگی در معرض شما قرار دارند استفاده کنید. البته این آسانسورها تا طبقه ۷ این برج بالا میروند و برای آمدن به ۲ طبقه انتهای برج از پله ها بالا بروید که چندان کار دشواری نمی باشد.

سکوی نظاره

برج گالاتا در استانبول,تاریخچه برج گالاتا,عکس برج گالاتابرج گالاتا در استانبول,تاریخچه برج گالاتا,عکس برج گالاتا

بر اوج برج گالاتا در استانبول میتوان از منظره ۳۶۰ درجه شهر لذت برد

اغلب افرادی که به برج گالاتا می روند می خواهند مناظر اطراف را نظاره کنند و با رفتن روی بالکن می‌توان در اطراف نوک برج قدم زده و از منظره ۳۶۰درجه شهر لذت ببرند. می توانید با آسایش خیال به صدای مرغان دریایی گوش فرا داده و به آنها نیز غذا بدهید .

اگر به دیدن برج گالاتا رفتید قطعا دوربین عکاسی همراه داشته باشید زیرا اینجا از بهترین مکان ها برای عکاسی در ترکیه میباشد.

بسیاری از نقاط دیدنی شهر ازجمله ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد و شاخ طلایی که نیمه آسیایی و اروپایی استانبول را از هم سوا می‌کند از برج گالاتا قابل ‌مشاهده‌اند. از روی این برج به آسودگی پل طویل و آهنین گالاتا را هم خواهید دید.

رستوران و کافه برج گالاتا

عکس برج گالاتا,تصاویر برج گالاتا,رستوران برج گالاتاعکس برج گالاتا,تصاویر برج گالاتا,رستوران برج گالاتا

دکوراسیون و سرویس دهی رستوران برج گالاتا کاملا به سبک محلی می باشد

دکوراسیون و سرویس دهی این رستوران کاملا به سبک محلی می باشد و چون مکان گالاتا جزء مناطق لوکس استانبول نمیباشد نباید انتظار ۱ رستوران لوکس و بی نظیر را داشته باشیم و نکته ای قابل ذکر در خصوص این رستوران این میباشد که هزینه صرف غذا نسبت به رستورانهای ترکی که اندازه آنها هم کم نیست گرانتر میباشد.

بازدیدکنندگان می توانند ۱ روز عالی را در محوطه ی اطراف برج که به تازگی بازسازی شده سپری کنند و از رستوران ها، کافه ها ومغازه های سوغاتی اطراف برج لذت ببرند.

همچنین می توانید در خیابان های باریک اطراف قدم بزنید به خصوص راه معروف Galip Dede که به سمت خیابان و صحنه استقلال منتهی می شود. در Galip Dede مغازه های زیبا صنایع دستی، سوغاتی و مغازه های موسیقی وجود دارد همچنین چند گالری هنری هم وجود دارد.

افسانه برج گالاتا

یکی از جالب ترین افسانه ها در بین  افسانه های برج گالاتا، عشق افسانه ای نام دارد که  قدیمی ترین آنها نیز میباشد. طبق این افسانه، رومیان معتقدند اگر زن و مردی برای اولین بار به برج گالاتا بروند و از بالای این برج به استانبول نگاه کنند، مطمئناً ازدواج خواهند کرد، اما اگر یکی از زوج ها قبلا به بالای برج رفته باشد این طلسم شکسته می شود و بهم نخواهند  رسید. اگر شما هم درگیر ۱ عشق افسانه ای هستید قطعا سری به این برج بزنید.

منبع

دانلود انیمیشن

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت




نظر ها بسته شده اند