دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

پیشگیری از دیابت با ۹ روش شگفت انگیز خانگی!


پیشگیری از دیابت: میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به این بیماری مزمن مبتلا هستند؛ بیماری که می‌تواند عوارض ناخوشایند و خطرناکی مثل نابینایی، نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی داشته باشد. قبل از ابتلا به دیابت، یک دوره‌ی زمانی وجود دارد که سطح قند خون بالا است ولی نه آن‌قدر در که به‌عنوان دیابت در نظر گرفته شود. این مرحله را پیش‌دیابت می‌نامند.

تخمین زده می‌شود که ۷۰ درصد از مبتلایان به پیش‌دیابت در نهایت به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند. خوشبختانه پیشرفت از مرحله‌ی پیش‌دیابت به دیابت، قابل پیشگیری است. اگرچه عوامل خاصی وجود دارد که نمی‌توانید تغییر دهید، مانند ژن، سن یا رفتارهای گذشته؛ اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت انجام دهید.

در ادامه این مطلب سلامت ۷  راه برای جلوگیری از ابتلا به دیابت آورده شده است. با تغییر سبک زندگی خود می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: کنترل و درمان دیابت با ۹ روش خانگی از نظر طب سنتی!

۱. حذف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده از رژیم غذایی

پیشگیری از دیابت، خوردن غذاهای شیرین و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌تواند افراد را در معرض خطر سریع ابتلا به دیابت قرار دهد.

بدن شما به‌سرعت این مواد غذایی را به مولکول‌های کوچک قند تجزیه می‌کند که جذب جریان خون می‌شوند.

در نتیجه‌ی افزایش قند خون، پانکراس تولید انسولین را تحریک می‌کند؛ هورمونی که به قند کمک می‌کند از جریان خون خارج شده و وارد سلول‌های بدن شود.

در افراد مبتلا به پیش‌دیابت، سلول‌های بدن در برابر عملکرد انسولین مقاوم هستند؛ بنابراین سطح قند در خون بالا باقی می‌ماند. برای جبران، پانکراس انسولین بیشتری تولید می‌کند و سعی می‌کند قند خون را به سطح سالم برساند.

با گذشت زمان، این شرایط می‌تواند سطح قند خون و انسولین را به‌تدریج افزایش دهد تا زمانی که این بیماری در نهایت به دیابت نوع ۲ تبدیل شود.

بسیاری از تحقیقات، ارتباط بین مصرف مکرر شکر یا کربوهیدرات‌های تصفیه شده و خطر دیابت را ثابت کرده‌اند. علاوه بر این، جایگزینی آن‌ها با غذاهایی که تأثیر کمتری بر قند خون دارند ممکن است به کاهش خطر ابتلا کمک کند.

 پیشگیری از دیابت

۲. ورزش منظم

پیشگیری از دیابت، انجام فعالیت بدنی به طور منظم ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند. ورزش باعث افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین می‌شود. بنابراین هنگام ورزش، انسولین کمتری برای کنترل سطح قند خون لازم است.

یک تحقیق روی افراد مبتلا به پیش‌دیابت نشان داد که ورزش با شدت متوسط باعث افزایش حساسیت به انسولین تا ۵۱ درصد و ورزش با شدت بالا آن باعث افزایش آن تا ۸۵ درصد می‌شود. با این حال، این تأثیر فقط در روزهای تمرین رخ می‌دهد.

به نظر می‌رسد که ورزش بیشتر باعث بهبود پاسخ و عملکرد انسولین می‌شود. یک مطالعه روی افراد در معرض خطر دیابت نشان داد که سوزاندن بیش از ۲ هزار کالری در هفته از طریق ورزش، برای دستیابی به مزایای آن مورد نیاز است.

پیشگیری از دیابت، بنابراین بهتر است آن دسته از فعالیت‌های بدنی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید، می‌توانید مرتبا آن را انجام دهید و احساس می‌کنید که می‌توانید به مدت طولانی به آن پایبند باشید.

۳. نوشیدن آب

علاوه بر این، آب خوردن بیشتر مواقع به شما کمک می‌کند تا از نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد، مواد نگهدارنده و سایر نوشیدنی‌های نه‌چندان سالم اجتناب کنید. نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و دیابت خود ایمنی پنهان بزرگسالان (LADA) مرتبط هستند.

LADA نوعی دیابت نوع ۱ است که در افراد بالای ۱۸ سال ایجاد می‌شود. برخلاف علائم حاد دیابت نوع ۱ در دوران کودکی، LADA به آرامی زیاد می‌شود و با پیشرفت بیماری نیاز به درمان بیشتری دارد.

۴. کاهش وزن

اگرچه همه افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند اضافه وزن یا چاقی ندارند، اما اکثریت آن‌ها دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند.

پیشگیری از دیابت، علاوه بر این، در افراد مبتلا به پیش‌دیابت، وزن اضافی در قسمت میانی بدن و در اطراف اندام‌های شکمی مانند کبد جمع می‌شود. این چربی به‌عنوان چربی احشایی شناخته می‌شود.

چربی احشایی اضافی باعث التهاب و مقاومت به انسولین می‌شود که به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. اگرچه از دست دادن مقدار کمی از وزن می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که هرچه بیشتر اضافه‌وزن خود را از دست بدهید، مزایای بیشتری را هم تجربه خواهید کرد.

۵. ترک سیگار

در تحقیقات فراوانی ثابت شده است که سیگار کشیدن باعث بسیاری از بیماری‌های جدی از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان‌های ریه، پستان، پروستات و دستگاه گوارش می‌شود.

همچنین تحقیقی انجام شده که ثابت کرده است سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار با دیابت نوع ۲ مرتبط است.

در تجزیه و تحلیل چندین مطالعه روی بیش از یک میلیون نفر، مشخص شد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیابت را در افراد سیگاری ۴۴ درصد و در افرادی که روزانه بیش از ۲۰ نخ سیگار می‌کشیدند ۶۱ درصد افزایش می‌دهد.

پیشگیری از دیابت، در یک تحقیق دیگر، خطر ابتلا به دیابت در مردان میانسال سیگاری پس از ترک سیگار بررسی شد. پس از پنج سال خطر ابتلا در آن‌ها ۱۳ درصد کاهش یافته بود و بعد از ۲۰ سال، احتمال ابتلا در آن‌ها مشابه افرادی بود که هرگز سیگار نکشیده بودند.

۷. توجه به اندازه‌ی غذا

فرقی نمی‌کند که رژیم کم‌کربوهیدرات را دنبال کنید یا خیر؛ در هر صورت مهم است که از خوردن غذای زیاد اجتناب کنید تا خطر ابتلا به دیابت کاهش یابد. به‌ویژه اگر اضافه‌وزن دارید.

ثابت شده است که خوردن بیش از حد غذا در یک وعده، باعث افزایش قند خون و انسولین در افراد در معرض دیابت می‌شود. اندازه و مقدار وعده‌های غذایی را کمتر و تعداد وعده‌ها را بیشتر کنید.

 پیشگیری از دیابت

۸. اجتناب از کم‌تحرکی

پیشگیری از دیابت، اگر می‌خواهید از دیابت جلوگیری کنید، باید تحرک و فعالیت بدنی بیشتری در طول روز داشته باشید. اگر فعالیت بدنی ندارید یا فعالیت بدنی شما بسیار اندک است و بیشتر روز خود را می‌نشینید، سبک زندگی بی‌تحرک را در پیش گرفته‌اید. مطالعات متعددی ارتباط بین سبک زندگی بی‌تحرک و خطر ابتلا به دیابت را ثابت کرده است.

۹. رژیم غذایی با فیبر بیشتر

دریافت فیبر فراوان برای سلامت روده و کنترل وزن مفید است. مطالعات انجام شده روی افراد چاق، مسن و پیش‌دیابتی نشان داده است که این ماده به پایین نگه داشتن سطح قند خون و انسولین کمک می‌کند. فیبرها را می‌توان به دو دسته‌ی کلی محلول و نامحلول تقسیم کرد. فیبر محلول، آب را جذب می‌کند در حالی که فیبر نامحلول، آب را جذب نمی‌کند.

در دستگاه گوارش، فیبر محلول و آب، نوعی ژل را تشکیل می‌دهند که سرعت جذب غذا را کند می‌کند. این منجر به افزایش تدریجی سطح قند خون می‌شود. با این حال، فیبر نامحلول با کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است؛ اگرچه نحوه‌ی عملکرد آن دقیقا مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: ۷ میوه‌ای که برای افراد دیابتی ممنوع است!

دانلود انیمیشن

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت




نظر ها بسته شده اند