دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

کاهش خطر ابتلا به سرطان


کاهش خطر ابتلا به سرطان

زندگی سالم برای پیشگیری از سرطان بهترین راهکار می باشد. اکثر مردم فردی را می شناسند که سرطان داشته است مانند یکی از اعضای خانواده، یک دوست یا یک عزیز. اما چه کسی به بیماری سرطان مبتلا می شود، گاهی اوقات ممکن است تصادفی به نظر برسد. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر سرطان انجام دهید. در این پست از مجله سلامت جیران قصد داریم به عوامل کاهش خطر ابتلا به سرطان بپردازیم.

سرطان تقریباً در هر جایی از بدن می تواند شروع شود. به طور معمول، سلول های شما رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های جدید را در صورت نیاز بدن تشکیل دهند. هنگامی که یک سلول پیر می شود یا آسیب می بیند، می میرد. سپس یک سلول جدید جای آن را می گیرد.

اما زمانی که سرطان ایجاد می شود، این روند منظم از بین می رود. سلول های سرطانی بدون توقف تقسیم می شوند. سپس می توانند به بافت های اطراف یا سایر قسمت های بدن پخش شوند.


موارد پیشنهادی


علل سرطان

سرطان با آسیب به ژن هایی شروع می شود که عملکرد سلول ها را کنترل می کنند. بسیاری از چیزهایی که در طول زندگی خود در معرض آنها قرار می گیرید می توانند به ژن ها آسیب برسانند. اینها شامل مواد شیمیایی، تشعشعات، تنباکو، الکل و غیره هستند. بدن شما راه هایی برای ترمیم آسیب دارد، اما آنها همیشه بی نقص عمل نمی کنند.

با افزایش سن، بدن شما زمان بیشتری برای ایجاد آسیب داشته است و روند طبیعی پیری باعث تغییرات دیگری در سلول ها می شود که به توسعه سرطان کمک می کند. این عوامل باعث می شوند سرطان با افزایش سن بیشتر ظاهر شود.

خوشبختانه، بیشتر سرطان ها در نتیجه یک بار قرار گرفتن در معرض آنها ایجاد نمی شوند. به طور معمول، شما فقط یک دلیل برای سرطان معین ندارید و برخی از عوامل خطر بالقوه، مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی، قابل تغییر هستند.

از آنجایی که آسیب به ژن های شما به آرامی در طول زمان ایجاد می شود، فرصت های زیادی برای پیشگیری وجود دارد.

سیگار نکشیدن، حفظ وزن سالم، فعالیت بدنی کافی، محدود کردن الکل و رژیم غذایی مغذی همگی در پیشگیری از سرطان نقش دارند. اینها همه چیزهایی هستند که به ما کمک می کنند زندگی سالمی داشته باشیم.

سیگار را ترک کنید

مصرف دخانیات علت اصلی سرطان است که شامل سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات تنباکو مانند جویدن تنباکو می شود. بسیاری از مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو می توانند به ژن های شما آسیب بزنند.

سیگار کشیدن یکی از خطرناک ترین رفتارهای سلامتی است.

استفاده از تنباکو همچنین خطر حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری ریوی و بسیاری از شرایط دیگر را افزایش می دهد. اما متوقف کردن آن بسیار سخت است حتی اگر خطرات آن را بدانید.

محصولات تنباکو حاوی ماده اعتیادآوری به نام نیکوتین هستند. اما داروهایی وجود دارند که می توانند به شما در ترک اعتیاد کمک کنند. آنها می توانند ترک نیکوتین و هوس را کاهش دهند. برخی از آنها با نسخه در دسترس هستند. برخی از آنها مانند آدامس ها یا چسب های جایگزین نیکوتین را می توان پیدا کرد. استفاده از داروها همراه با مشاوره می تواند حتی موثرتر باشد.

محققین دنبال راه های جدیدی برای کمک به افراد برای ترک سیگار هستند. آنها در حال توسعه اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند هستند که زمان نزدیک شدن افراد سیگاری به مکان‌هایی را که باعث میل به نیکوتین می‌شوند را ردیابی می‌کنند. سپس برنامه ها پیام های پشتیبانی شخصی ارسال می کنند.

مهم نیست چقدر سیگار می‌کشید، مهم نیست چند ساله هستید، ترک سیگار همیشه برای سلامتی شما مفید است.

هوشمندانه بخورید، تحرک داشته باشید

وقتی صحبت از پیشگیری از سرطان می شود، ضرب المثل “شما همان چیزی هستید که می خورید” صدق می کند. اما این فقط رژیم غذایی نیست. سبک زندگی کلی شما از جمله وزن و فعالیت بدنی نیز مهم است.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حفظ یک سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

رژیم غذایی و عوامل مرتبط با آن می توانند خطر ابتلا به سرطان را به طرق مختلف افزایش دهند. برای مثال، اضافه وزن می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. تصور می شود که التهاب طولانی مدت خطر سرطان را افزایش می دهد.

اضافه وزن همچنین می تواند باعث افزایش سطح برخی هورمون ها شود. سطوح بالای این هورمون ها می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان سینه را افزایش دهد.

اینکه چگونه رژیم غذایی بر خطر سرطان تأثیر می گذارد، پیچیده است. آنچه می خوریم تجزیه می شود و توسط سلول های ما برای حفظ عملکرد بدن استفاده می شود. مواد شیمیایی موجود در برخی غذاها مانند گوشت های بسیار فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اما به طور کلی، غذاهای منفرد زیادی برای اجتناب از آنها وجود ندارد.

سایر مواد شیمیایی موجود در غذا ممکن است خطر شما را کاهش دهد. اما هیچ ماده غذایی، ماده مغذی یا ویتامینی به تنهایی نمی تواند از شما در برابر سرطان محافظت کند.

این واقعاً به کیفیت کلی رژیم غذایی شما مربوط می شود. میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و روغن های سالم را انتخاب کنید. قندهای اضافه شده، چربی های اشباع شده و سدیم را محدود کنید.

شما می توانید در مورد الگوهای تغذیه سالم از دستورالعمل های غذایی بیشتر بیاموزید. به نظر می رسد تغذیه سالم خطر سرطان را کاهش می دهد حتی اگر در کاهش وزن مشکل دارید و به نظر می رسد همین امر در مورد فعالیت بدنی نیز صادق باشد.

فعالیت بدنی، مستقل از تأثیر آن بر وزن، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ ها را کاهش می‌دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که ورزش می تواند التهاب، استرس و سایر مواردی که می تواند به سلول های شما آسیب برساند را کاهش دهد.

دانشمندان در حال مطالعه راه های جدیدی برای اندازه گیری آنچه در بدن پس از خوردن انواع مختلف غذاها اتفاق می افتد، هستند. این به آنها کمک می کند تا در مورد چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر خطر سرطان اطلاعات بیشتری کسب کنند.

نکات پیشگیری از سرطان

اقدامات ساده دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص انجام دهید. برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست، از کرم های ضد آفتاب و لباس های محافظ در برابر آفتاب استفاده کنید، زمان خود را در آفتاب محدود کنید و از سولاریوم خودداری کنید.

برخی از واکسن ها می توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، کبد و سایر سرطان ها را کاهش دهند. این به این دلیل است که برخی از ویروس‌ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌توانند به ژن‌های شما آسیب بزنند که منجر به سرطان شود.

واکسینه شدن در برابر HPV و سایر ویروس‌های مرتبط با سرطان یک راه بسیار عملی برای اصلاح خطر ابتلا به سرطان است.

آزمایش‌های غربالگری رایج نیز می‌تواند خطر شما را کاهش دهد. اینها به پزشکان اجازه می دهد تا ضایعات کوچکی را که ممکن است به سرطان تبدیل شوند را پیدا کرده و حذف کنند. کولونوسکوپی که به دنبال رشد در کولون و رکتوم است، یک نمونه است. غربالگری سرطان دهانه رحم نیز یکی دیگر از موارد است.


موارد پیشنهادی




ارسال نظر