دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

فیلتر آلات ماشین های سنگین


فیلتر آلات ماشین های سنگین

ماشین آلات سنگین در واقع نیروی محرک صنعت هستند که در صنایع نفت و پتروشیمی، حمل و نقل، ساختمان و صنایع تولیدی و کارخانه ها مورد استفاد قرار می گیرند. از پر کاربرد ترین نوع ماشین آلات سنگین می توان به ماشین آلات راهسازی شامل انواع لودر ها، بیل های مکانیکی، بولدوزر ها، گریدر ها و …، ماشین آلات کشاورزی مانند انواع تراکتور و کمباین، تراک ها و کامیون ها، ماشین آلات حمل بتن، جرثقیل ها، انواع ژنراتور و مولد و کمپرسور ها اشاره نمود.

 

اغلب ماشین آلات سنگین صنعتی و معدنی از موتور های دیزلی که سوخت گازوئیل را مصرف می کنند استفاده می کنند. شرکت های بزرگی در دنیا به تولید موتور های دیزلی می پردازند که می توان به شرکت کامینز Cummins آمریکا، دویتس DEUTZ آلمان، کاترپیلار CAT آمریکا و نمونه هایی از موتور های جان دییر و پرکینز اشاره نمود.

 

بر روی ماشین آلات صنعتی هم بر روی موتور و هم برای کابین از نمونه های متنوعی از فیلتر صنعتی استفاده می شود که در بخش موتور شامل فیلتر روغن موتور، فیلتر گازوئیل یا فیلتر آبگیر گازوئیل و فیلتر هوای موتور بوده، در سیستم های هیدرولیک شامل فیلتر روغن هیدرولیک و برای تصفیه هوای ورودی به کابین سرنشین از فیلتر هوای کابین استفاده می شود.

 

فیلتر های اتصالی موتور دیزل

موتور های دیزل با ترکیب هوا و گازوئیل عمل می کنند که این فرایند در یک موتور احتراق داخلی با انفجار ، انبساط پیستون در داخل بوش سیلندر، انبساط و ایجاد گشتاور و در نهایت با انقباض و تخلیه دود یک سیکل را تشکیل می دهند. بر روی موتور های دیزل ماشین آلات صنعتی سنگین اغلب از سه نوع فیلتر برای پاکسازی هوا، سوخت و روانکاری استفاده می شود که این سه فیلتر نقش موثری بر افزایش راندمان کاری موتور و طول عمر قطعات دارند. این سه جز به قرار زیر هستند.

فیلتر آلات ماشین های سنگین

* فیلتر هوای موتور : اغلب از نوع فیلتر های استوانه ای مصرف شده و پیش از منیفولد ورودی هوا اتصال پیدا می کند و با جذب آلاینده ها به کیفیت بهتر هوای ورودی به موترو می انجامد.

 

* فیلتر گازوئیل : سوخت گازوئیل دارای آلاینده های بسیاری در فاز جامد و مایع است. فیلتر گازوئیل نوعی از فیلتر صنعتی است که اغلب بصورت پیچی همراه با یک قوطی فلزی تولید شده و در حالت ساده تنها قابلیت جذب و حذف آلاینده های فاز جامد را دارد.

 

* فیلتر سپراتور آبگیر : در واقع طراحی مدرن فیلتر های گازوئیل می باشد که در دو بخش از کارتریج به جذب آلاینده ها هم در فاز جامد و هم در فاز مایع می پردازد. فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل دارای یک مخزن ذخیره آب و یک دریچه تخلیه است.

 

* فیلتر روغن موتور: روغن در گردش در موتور که وظیفه روانکاری و خنک کاری را دارد در طی عملکرد طولانی به جذب پلیسه های موتور و دوده ها پرداخته و می بایست صاف شود. فیلتر روغن موتور دیزل اغلب از نوع پیچی با کارتریج های سلولزی مصرف می شود.

 

* فیلتر هیدرولیک: نوعی از فیلتر روغن می باشد که اغلب برای مقابله با فشار بالای جریان روغن و دمای بالا دارای مش های فلزی به دور کارتریج می باشد. فیلتر هیدرولیک از نوع کم فشار و پر فشار تولید شده و بر نقش مهمی در افزایش طول عمر اجزای هیدرولیک دارد.

 

فیلتر کمپرسور

بر روی کمپرسور ها نیز انواع فیلتر هوا و روغن اتصال پیدا می کند. اما آنچه در عرف فیلتر کمپرسور نامیده می شود در واقع یک فیلتر تفکیک کننده روغن از هوا می باشد. در واقع هوای فشرده در دمای بالا از پمپ اسکرو کمپرسور خارج شده و دارای ذرات روغن معلق می باشد.

 

برای پاکسازی این ذرات ابتدا هوا در دما و فشار بالا به یک سطح برخورد می کند که بخش عمده ای از روغن خود را از دست می دهد. سپس به فیلتر روغن از هوای کمپرسور وارد شده و ذرات روغن معلق خود در سایز های کوچکتر را نیز از دست می دهد تا با کیفیت بالا و آلاینده های کمتری به بیرون هدایت شود.

 

لفظ فیلتر سپراتور یا تفکیک کننده یک لفظ عمومی می باشد که هم برای فیلتر های روغن از هوای کمپرسور و هم برای فیلتر های آب از گازوئیل بکار می رود در حالی که این دو فیلتر دارای ساختار کاملا متفاوت و قیمت های بسیار متفاوتی نیز هستند.

 



ارسال نظر