دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

نکاتی که باید درباره خرید کود آهن بدانید


نکاتی که باید درباره خرید کود آهن بدانید

استفاده و خرید کود آهن در فرآیند رشد گیاه، سبب جبران کمبود آهن آن شده و افزایش سطح کمی و کیفی محصول را با تولید کلروفیل بیشتر به دنبال دارد.

 

نکاتی که باید درباره خرید کود آهن بدانید

از جمله عناصر ضروری جهت رشد گیاه که می توان به آن اشاره نمود، آهن است. با اینکه آهن از عناصر کم مصرف گیاه به شمار می رود. ولی نقش بسزایی را در کلروفیل سازی، تشکیل سبزینه و برگ گیاه، میوه دهی و افزایش کارایی ریشه ایفا می کند.همچنین این عنصر فاکتوری اساسی در فعالیت های آنزیمی گیاه محسوب می شود.

 

استفاده و خرید کود آهن در فرآیند رشد گیاه، سبب جبران کمبود آهن آن شده و افزایش سطح کمی و کیفی محصول را با تولید کلروفیل بیشتر به دنبال دارد. استفاده از کود آهن به شیوه های مختلفی همچون چالکود، محلول پاشی و یا همراه با آب آبیاری در زراعت، گلخانه و باغ صورت می گیرد. این کود به دو شکل کلات آهن و سولفات آهن در دسترس است.

نکاتی که باید درباره خرید کود آهن بدانید

معرفی انواع کود آهن

عنصر آهن توسط گیاهان، به شکل اکسید شده +Fe3 یا +Fe2 قابل جذب است. ولی +Fe2 دارای اهمیت بیشتری برای گیاهان بوده و به شکل محلول می باشد. خرید کود آهن به دو صورت کلاته و سولفاته در بازار امکان پذیر است. فرم سولفاته مناسب خاک هایی با PH بیشتر از ۷ نیست، چرا که برای گیاه غیر قابل مصرف می باشد. در نتیجه از نوع کلاته استفاده می گردد. در ادامه به معرفی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

 

کود سولفات آهن

 سولفات آهن حاوی دو عنصر گوگرد و آهن بوده که رنگ آن بسته به میزان PH در برندهای مختلف، متفاوت خواهد بود. خرید کود آهن با قیمت ارزان را می توان از مزیت های سولفات آهن دانست. اصلاح بافت خاک، کاهش میزان PH و شوری، از فواید گوگرد موجود در فرم سولفاته بوده و در نتیجه گیاه راحت تر می تواند آهن را جذب نماید. با توجه به جذب تدریجی و مقدار اندک سولفات آهن، معمولاً از آن در چالکود زمستانه استفاده می شود.

 

کود کلات آهن: معنای لغوی کلات، نگه داشتن و چنگ زدن می باشد. کلاته کردن آهن مانع از ایجاد تغییر در ساختار آن به وسیله سایر مواد شده و به صورت فرمولی که قابل جذب توسط گیاهان است، باقی خواهد ماند. انتخاب نوع ماده کلات کننده بسته به نوع مصرف و وضعیت باغ یا مزرعه صورت می گیرد.

 

برای کلات آهن فرمول های شیمیایی همچون DTPA ، EDDHAو   EDTAدر نظر گرفته شده است که نشان دهنده میزان مقاومت کودها در PH های مختلف است. امکان جذب EDTA و DTPA در PH های زیاد وجود ندارد. همچنین قیمت کود کلات EDDHA در بازار نسبت به سایر کلات ها گرانتر است. معمولاً این کلات در مصارف خاکی به کار رفته و دارای آهن ۶% است. 

نکاتی که باید درباره خرید کود آهن بدانید

آشنایی با نحوه مصرف و خرید کود آهن

امکان استفاده و خرید کود بسته به نیاز گیاه در کلیه فصول سال وجود دارد. ولی یادتان باشد که جهت انتخاب نوع آهن مصرفی و میزان آن، اقدام به مشورت کردن با یک گیاه پزشک نمایید. علاوه بر آن، حتماً باید در زراعت  سولفات آهن را به میزان ۲۰۰-۱۰۰ کیلوگرم در هکتار با چالکود یا آب آبیاری مصرف نمود. همچنین به ازای هر درخت نیز ۱۰۰۰-۲۵۰ گرم در باغات مورد استفاده قرار گیرد.

 

البته این مقادیر حدودی بوده و بایستی به مطالعه دستور و نحوه مصرف درج شده روی بسته بندی آن توجه نمود. استفاده از فرم کلات DTPA و EDTA به صورت محلول پاشی در شرایط کمبود شدید آهن و همچنین فرم کلات EDDHA جهت مصارف خاکی و در PH های زیاد و قلیایی پیشنهاد می شود.

 

در این PH ها فرم های دیگر قابل جذب توسط گیاه نبوده و رسوب خواهد کرد.لازم به ذکر است که شما می توانید علاوه بر خرید کود آهن، سایر کودها همچون کود کاکتوس را نیز از فروشگاه اینترنتی ما با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا تهیه نمایید.

 



ارسال نظر