دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

خانه عباسیان کاشان ، دیدنیهای شهر کاشان


خانه عباسیان کاشان

 

کاشان به عنوان شهری تاریخی، القاب متعددی به خود گرفته است. از جمله لقب های این شهر می توان به دارالمومنین، شهر گل و گلاب و شهر خانه های تاریخی اشاره کرد.

 

در این شهر، خانه های تاریخی بسیار زیبا از روزگاران گذشته نیز به چشم می خورند. از جمله آنها می توان به خانه عباسیان کاشان اشاره کرد.

 

آس چارتر در این مقاله به معرفی این خانه تاریخی می پردازد، با ما همراه باشید.

 

برای سفر به کاشان و بازدید از این خانه تاریخی شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط چارتر هواپیما قشم اصفهان را به راحتی و با کمتر از سه دقیقه و با کمترین هزینه تهیه نمایید.

 

وسعت بنا و تاریخچه ساخت خانه عباسیان کاشان

وسعت زیربنای ساختمان به ۷۰۰۰ متر مربع می رسد. حدود ۵۰۰۰ متر مربع از آن برای ساخت خانه درنظر گرفته شده است. این خانه ۵ طبقه، دارای ۵ حیاط مجزاست.

 

خانه عباسیان کاشان در قرن نوزدهم میلادی در محله سلطان امیر احمد کاشان ساخته شد. بنا به شواهدی که وجود دارند، ساخت خانه حدود ۲۰ سال به طول انجامیده است.

 

این بنا به دلیل زیبایی بی نظیرش، به عنوان مکانی تاریخی برای اکران فیلم های سینمایی و سریال مبدل شده است.

 

بعد از وفات صاحب ملک، هرکدام از ۵ طبقه از هم تفکیک شدند و به صورت ۵ خانه مستقل از هم درآمدند.

 

بنابراین، هر کدام از طبقات مربوط به شخصی خاص بودند و نامی جداگانه داشتند. شخصی به نام عباسیان کل ملک را از وارثان خریداری نمود‌.

 

از آن زمان به بعد این ملک به نام خانه عباسیان شهرت یافت. علاوه بر آن، این خانه در سال ۱۳۷۴ خورشیدی خریداری و مرمت شد.

 

کل مجموعه، هم اکنون تحت پوشش سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان قرار دارد. این سازمان بخشی از مجموعه را به بنیاد سهراب سپهری و حفظ و نگهداری از آثار ارزنده ایشان اختصاص داده است.

 

خانه عباسیان کاشان ، دیدنیهای شهر کاشان

 

نمای خانه عباسیان کاشان

طبقه اول این بنا به گونه ای ساخته شده است که گمان می رود خانه ای از دل زمین روییده است. نمای بیرونی این ساختمان بسیار ساده است، به گونه ای که تصور می کنید به خانه ای معمولی وارد می شوید.

 

باشکوه ترین قسمت بنا مربوط به اتاقی موسوم به اتاق آیینه است. داخل اتاق با گچ بری ها، آیینه کاری ها، دریچه های گچی نازک، درها و پنجره های رنگین به شکل زیبایی تزیین شده اند.

 

سقف این اتاق با استفاده از هنر آیینه کاری نمایی از آسمان کویر را به نمایش می گذارد. این آیینه کاری ها به شکل ماه و ستاره و چیزی شبیه به خورشید در مرکز سقف ایجاد شده اند.

 

زمانی که چراغی در اتاق آیینه روشن می شود، نور در داخل منشورهای شیشه ای آن انعکاس می یابد. انعکاس نور داخل منشورها نمای بسیار زیبایی را در معرض نمایش می گذارند.

 

همچنین این انعکاس باعث روشنایی بیشتر منزل می گردد. منشورها توسط نخ های ابریشمی به صورت آویزان از سقف قرار دارند.

 

نمای حیاط داخل خانه عباسیان

در ساخت خانه عباسیان کاشان از سبک های مختلف معماری بهره جسته اند. از جمله این سبک ها عبارتند از:

 

سبک گودال باغچه: در این سبک، طبقه اول بنا شیب دار ساخته می شود. دلیل این شیب استفاده از آب قنات و خاصیت عایق بودن خاک است. در داخل حیاط، کانال هایی برای ورود آب قنات وجود دارند‌ این کانال ها از ملات ساروج ساخته شده اند و در برابر تخریب مقاومند.

 

تنوع فصلی: خانه عباسیان دارای اتاق های تابستانه و زمستانه است. با توجه به تغییر آب و هوا در فصول مختلف سال، از اتاق های متعددی استفاده می شد.

 

معماری محجبه: اکثر خانه های ایرانی از دو بخش اندرونی و بیرونی ساخته شده اند. خانه عباسیان کاشان هم از این قائده مستثنا نیست. علاوه بر آن، حصار یا دیواری اطراف بام کشیده شده است تا همسایه ها به خانه دید نداشته باشند.

 

معماری درونگرا: در این سبک از معماری، نمای بیرونی خانه ساده بوده و داخل آن تزیینات زیادی دیده می شوند.

 

خانه عباسیان کاشان ، دیدنیهای شهر کاشان

 

مکان‌های دیدنی نزدیک به خانه عباسیان

از آنجایی که این بنا در بافت قدیمی شهر قرار دارد به باقی خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های توریستی شهر کاشان بسیار نزدیک است.

 

نزدیک‌ترین جاذبه دیدنی و گردشگری به این خانه حمام سلطان امیر احمد است که تقریبا ۲۳۰ متر با آن فاصله دارد؛ اگر بخواهید فاصله‌ بین خانه‌ عباسیان تا این حمام تاریخی را پیاده طی کنید، حدود ۳ دقیقه طول خواهد کشید.

 

تقارن و تقسیم‌بندی‌های فصل‌محور

حفظ تقارن از ویژگی‌های اصلی این سبک معماری است که در این خانه‌ تاریخی هم دیده می‌شود؛ اگر وسط هر ضلعی از خانه یک خط فرضی رسم کنیم، دو بخش کاملا متقارن خواهیم داشت.

 

خانه‌ عباسیان قسمت‌های تابستانی و زمستانی دارد. به همین دلیل اهل خانه در هر فصل سال متناسب با آب‌ و‌هوا در بخش مشخصی از خانه ساکن می ‌شدند.

 

اندرونی و بیرونی

درون ‌گرایی هم یک سبک معماری است که در بیشتر خانه‌های سنتی ایران دیده می ‌شود. خانه‌های قدیمی دوران قاجار بیشتر به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که هیچ ‌کس نتواند درون آنها را ببیند.

 

درواقع این خانه‌ها همگی از دو بخش کلی «بیرونی» و «اندرونی» تشکیل شده‌اند. این تقسیم‌بندی بر مبنای باورهای دینی انجام شده است.

 

اندرونی خانه آن قسمتی است که زنان بیشتر ساعت‌های زندگی خود را در آن می‌ گذرانند. هرچند که دورتادور خانه پر از پنجره‌های بزرگ است، اما از خانه‌های اطراف چیزی از درون خانه دیده نمی ‌شود.

 

در این سبک از معماری بیرون بنا چیز زیادی برای بروز دادن وجود ندارد. بلکه تمامی تزئینات درون خانه قرار گرفته ‌اند.

 

جالب است بدانید حتی دورتادور پشت‌بام خانه را هم چادرهایی می‌کشیدند تا افراد (خصوصا زن‌ها) در صورت ورد به پشت‌بام در معرض نگاه نامحرم قرار نگیرند.

 

خانه‌های ایرانی قدیمی دو کوبه روی در ورودی خود داشتند. کوبه ابزاری‌ است برای کوبیدن به در تا صاحب‌خانه با شنیدن صدای آن متوجه حضور مهمان شود و در را باز کند.

 

این کوبه‌ها دو شکل متفاوت داشتند: یکی مختص مردان و دیگری مختص زنان. هر یک از این دو نوع کوبه صدای متفاوتی تولید می‌ کرد.

 

بنابراین، صاحب‌خانه قبل از باز کردن در متوجه می ‌شد که شخص منتظر پشت در چه جنسیتی دارد.

 

خانه عباسیان کاشان ، دیدنیهای شهر کاشان

 

ورودی‌ها و هشتی‌‌ها

خانه‌‌ عباسیان دارای سه هشتی است. برای ورود به خانه‌ باید از یک شیب کوچک عبور کنید. همین‌ جاست که اختلاف سطح به تدریج اتفاق می‌افتد.

 

این مسیر به یک هشتی زیبای مسقف می ‌رسد که  فاصله ‌ای بین فضای کوچه و خیابان و حیاط و درون ساختمان ایجاد می ‌کند.

 

معمولا هشتی‌ها به دو یا چند مسیر منتهی می ‌شوند و در هر سمت خود سکویی دارند که می ‌توان روی آن نشست و خستگی در کرد.

 

اولین هشتی خانه‌ عباسیان دو خروجی دارد؛ یکی به فضای داخلی و دیگری به محل زندگی خدمه راه می ‌رود.

 

بخش خدمه‌ خانه عباسیان

این بخش همان‌طور که از اسم آن پیداست مختص خدمتکاران است و راه عبور و مرور مستقل و جداگانه دارد. این بخش قسمت‌های مختلفی مثل مطبخ و حیاط خدمه دارد.

 

در طول روز خدمه در مطبخ به پخت‌ وپز و شست‌وشو ظرف‌ها مشغول بودند. حیاط خدمه هم محل اقامت، استراحت و کار خدمه بوده است؛ این بخش امروزه مسدود شده است.

 

مسیر دسترسی و اطلاعات بازدید

آدرس: کاشان، خابان علوی، کوچه‌ سلطان امیر احمد.

ساعت بازدید: همه‌ روزه از ۹ صبح تا ۶:۳۰ بعد از ظهر.



ارسال نظر