دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

دستگاه نوار قلب خانگی چیست؟


به گزارش الو دکتر رسانه جامع پزشکی بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۶۰ درصد مردم جهان به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند و این بیماری نخستین عامل مرگ ‌و میر در جهان به شمار می‌آید. بیماری قلبی و عروقی می‌تواند ناشی از شیوه‌ زندگی نادرست و کم‌تحرک، رژیم غذایی نامناسب (مصرف غذاهای بیش از حد چرب، شور و تند) یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باشد. تشخیص به‌موقع بیماری‌های قلبی می‌تواند مانع از بروز خطرات جدی برای بیمار شود. یکی از راه‌های پی بردن به بیماری‌های قلبی و عروقی، آزمایش نوار قلب است که توسط متخصصین قلب انجام می‌شود.

نوار قلب یا الکتروکاردیوگراف ECG اولین گام برای تشخیص بیماری ‌های قلبی است. این آزمایش مهم‌ترین مرجع جهت تفسیر ریتم قلب و تشخیص بیماری‌های قلبی است. به دستگاهی که این آزمایش توسط آن انجام می پذیرد دستگاه اندازه گیری نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام گفته می‌شود. با این دستگاه تکانه‌های قلب ضبط شده و از طریق آن‌ها ریتم قلب مشخص می‌شود. بسیاری از بیماران با شکایت از عارضه‌‌های مانند تپش قلب، تنگی نفس، سرگیجه و درد قفس سینه به متخصص قلب مراجعه می‌ کنند، ولی نوار قلب گرفته شده از آن‌ها در مطب کاملا طبیعی بوده و هیچ بیماری خاصی را نشان نمی‌دهد. در حالیکه اگر نوار‌ قلب در زمان عارضه گرفته شده بود، ارزش تشخیصی آن به مراتب بیشتر بود و روش های تشخیصی دیگر مانند تست ورزش یا اکو ضروری نبود.

دستگاه نوار قلب خانگی یا الکتروکاردیوگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه نوار قلب خانگی یا دستگاه نوار قلب قابل حمل یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که به تمام افراد به ویژه بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی این امکان را می‌دهد تا بتوانند در هر ساعت از شبانه روز در خانه، محل کار و… تست نوار قلب را انجام دهند و از سلامت قلب خود اطمینان پیدا کنند.

این گجت پوشیدنی متشکل از چندین سنسور یا همان حسگر است. هرزمان که بیمار دچار علائمی از قبیل ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، درد قفسه سینه و….باشد کافی است دو انگشت خود را روی حسگرهای دستگاه نگه دارد تا دستگاه کار خود را شروع کند. سنسورها به‌عنوان الکترودهایی عمل می‌کنند که فعالیت الکتریکی قلب بیمار را تا زمانی که انگشتان روی دستگاه قرار دارند، اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند. بعضی دستگاه‌های نوار قلب خانگی به ناحیه مچ دست و بعضی دیگر به قفسه سینه متصل می شوند. استفاده از دستگاه های نوار قلب خانگی ساده بوده و با کمک دستورالعمل‌های نوشته‌شده برای دستگاه می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

داشتن دستگاه نوار قلب خانگی برای هر بیمار قلبی ضروری است!

لازم است بدانید سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است که مرگ ‌و‌ میر ناشی از بیماری‌های قلبی به ۲۵ میلیون نفر در سال خواهد رسید! نوشیدن بیش از حد الکل، اضافه وزن، کلسترول بالا، کشیدن سیگار و دیابت از جمله عواملی است که خطرات ناشی از ناراحتی قلبی را افزایش می دهند. برای تشخیص ابتلا به ناراحتی‌های قلبی بهتر است هر چند ماه یک بار به متخصص قلب مراجعه کرده و از او بخواهید تا کارکرد قلب شما را بررسی کند.

آیا تشخیص بیماری قلبی با نوار قلب ممکن است؟

بله، یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تشخیص بیماری‌های قلبی، تست نوار قلب است. دستگاه‌های اندازه گیری نوار قلب از انواع بزرگ با وزن سنگین و دارای مانیتور تا انواع کوچک جیبی و قابل‌حمل وجود دارند. این دستگاه ها می‌توانند تکانه‌های الکتریکی تولید‌شده از هر ضربان قلب را ثبت کرده و آن را به‌صورت گراف به نمایش در بیاورند.

در بسیاری از بیماران، آریتمی ‌های قلب دائمی نیست. ممکن است نوارقلب فرد هنگام مراجعه به مطب، کاملا طبیعی باشد ولی با خروج بیمار از مطب و در حین زندگی روزمره آریتمی خود را نشان دهد از طرفی ممکن است برای تعیین شدت و اهمیت آریتمی یا ارتباط آن با علایم بیمار لازم باشد نوار قلب ECG بیمار برای مدت طولانی بررسی شود. اینجاست که یک دستگاه نوار قلب خانگی بسیار کاربرد خواهد داشت و بیمار را از مراجعه متعدد به بیمارستان نجات می‌دهد. همچنین به پزشک در تشخیص زودهنگام بیماری و درمان آن کمک شایانی می‌کند.

اهمیت نوار قلب در تشخیص و تحلیل مشکلات قلبی بسیار بالاست، به‌ویژه در شرایط اورژانسی مانند حملات قلبی. همچنین، افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند یا داروهای مرتبط با قلب مصرف می‌کنند، باید به صورت دوره‌ای تست ECG را انجام دهند تا وضعیت قلب خود را بررسی کنند.

مزایای دستگاه از نوار قلب خانگی

دستگاه نوار قلب خانگی به دلیل وزن کم و ابعاد کوچک به سادگی قابل حمل است. همچنین قیمت آن نسبت به دستگاه‌های ثبت سیگنال قلب با اندازه بزرگ، اقتصادی‌تر می باشد .سهولت استفاده از دستگاه نوار قلب خانگی به افراد این امکان را می دهد تا بدون نیاز به مراجعه به مراکز پزشکی، بر سلامت قلب خود نظارت داشته باشند.

همان‌طور که می‌دانید، بی‌توجهی به مشکلات قلبی از ریسک بالایی برخوردار است این دستگاه ها به عنوان دستگاه پیش تشخیص خانگی می‌توانند به شناسایی زودهنگام آریتمی قلبی کمک کنند. همچنین هنگام بروز علائم ناخوشایند، بیمار می‌تواند با گرفتن نوار قلب و ارسال اطلاعات دستگاه نوار قلب خانگی به پزشک خود، او را از وضعیت قلب خود در لحظه وقوع علائم مطلع سازد و پزشک با بررسی فعالیت قلبی بیمار، تنظیمات دارویی و توصیه های درمانی را انجام دهد.


Post Views: 18

دانلود انیمیشن




نظر ها بسته شده اند