دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

درمان سوزش معده با ۶ نوشیدنی خانگی خوشمزه!


درمان سوزش معده: سوزش معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر تحتانی مری (دریچه‌ی بین مری و معده) ضعیف یا ناکارآمد می‌شود و اسید معده به داخل مری برمی‌گردد. در صورتی که این مشکل هر از گاهی اتفاق بیفتد به آن «رفلاکس اسید» می‌گویند، اما اگر مزمن و طولانی‌مدت باشد به‌عنوان «بیماری رفلاکس معده به مری» (GERD) شناخته می‌شود. درمان سوزش معده اغلب شامل مصرف دارو، اصلاح سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی است. شواهد نشان می‌دهد که نوشیدنی‌ها تاثیر زیادی روی علائم این بیماری دارند. به همین دلیل، این مطلب سلامت را به معرفی بهترین و بدترین نوشیدنی برای سوزش معده اختصاص داده‌ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معجزه سیر و عسل: اگر سیر و عسل را با معده خالی ۷ روز مصرف کنید…

۱. آب

نوشیدن آب برای حفظ سلامتی حیاتی است. آب به حرکات دستگاه‌ی گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. به‌علاوه‌، تحقیقات نشان داده‌اند که باعث پاکسازی اسید موجود در مری می‌شود، از رفلاکس اسید پس از صرف غذا جلوگیری می‌کند و در درمان سرفه‌ی ناشی از GERD نقش دارد. pH آب هفت است، یعنی این نوشیدنی نه اسیدی است و نه قلیایی، بلکه خنثی است.

۲. شیر کم‌چرب یا بدون چربی

درمان سوزش معده، شیر پرچرب اسفنکتر تحتانی مری را شل می‌کند و با کاهش تحرک معده باعث می‌شود غذا برای مدت زمان بیشتری در معده‌ باقی بماند. درنتیجه، بعد از مصرف آن ممکن است علائم رفلاکس تشدید شود. در مقابل، شیر کم‌چرب یا بدون چربی مثل یک بافر موقت بین پوشش معده و اسید معده عمل می‌کند و باعث تسکین سوزش سر دل می‌شود.

ماست کم‌چرب هم گزینه‌ی خوبی برای رفع سوزش سر دل است، چون مثل شیر خواص تسکین‌دهنده دارد. همچنین حاوی پروبیوتیک‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کنند.

درمان سوزش معده

۳. آب سبزیجات و میوه‌های غیراسیدی

درمان سوزش معده، هنگامی که از نوشیدنی های مفید برای سوزش معده صحبت به میان می‌آید، لازم است به سبزیجات و میوه‌ها هم اشاره کرد. آب سبزیجات و میوه‌های اسیدی مثل گوجه‌فرنگی، پرتقال و آناناس باعث تحریک مری می‌شود و سوزش سر دل را بدتر می‌کند. بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری، بهتر است از آب سایر سبزیجات و میوه‌ها مانند کلم، هویج، کرفس، گرمک، گلابی و آلوئه‌ورا استفاده کنید.

۴. دمنوش گیاهی

دمنوش‌ها به‌دلیل آب زیادی که دارند می‌توانند به رقیق شدن اسید معده کمک کنند. بهترین دمنوش برای سوزش معده شامل موارد زیر است:

دمنوش زنجبیل: زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد، فشار واردشده روی اسفنکتر تحتانی مری را کاهش می‌دهد و به تخلیه‌ی معده کمک می‌کند.

دمنوش ریشه‌ی شیرین بیان: شیرین بیان پوشش مخاطی مری را تقویت و از مری در برابر اسید معده محافظت می‌کند.

دمنوش بابونه: بابونه خواص ضدالتهابی دارد و به همین دلیل از دمنوش آن می‌توان به‌عنوان بهترین نوشیدنی برای سوزش معده نام برد.

برای تهیه‌ی دمنوش، یک قاشق چای‌خوری از گیاهان فوق را داخل یک لیوان آب داغ بریزید. اگر از برگ یا گلبرگ گیاه استفاده ‌کنید، دمنوش شما بعد از پنج تا ۱۰ دقیقه آماده است. در صورتی که به‌سراغ ریشه‌ی گیاه بروید، آماده شدن دمنوش به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. در صورت تمایل می‌توانید کمی عسل به دمنوش خود اضافه کنید. عسل خاصیت ضدالتهابی دارد و التهاب مری را کاهش می‌دهد.

بعضی از گیاهان ممکن است روی بیماری‌های شما تاثیر منفی داشته باشند یا اثربخشی داروها را تغییر دهید. قبل از اینکه دمنوش خاصی را به رژیم غذایی خود بیفزایید، با پزشک درباره‌ی فواید و عوارض آن مشورت کنید. همچنین توصیه می‌شود از مصرف دمنوش نعنا بپرهیزید، چرا که این گیاه باعث تشدید علائم رفلاکس می‌شود.

درمان سوزش معده

۵. شیر گیاهی

درمان سوزش معده، برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا کسانی که با مصرف محصولات لبنی دچار سوزش معده می‌شوند، شیر گیاهی مثل شیر سویا، شیر نارگیل، شیر جو دوسر و شیر بادام گزینه‌ی خوبی است. چرا که این محصولات معمولا در مقایسه با لبنیات حیوانی چربی کمتری دارند.

به یاد داشته باشید که به بعضی از نوشیدنی‌های غیرلبنی و شیرهای گیاهی ماده‌ای به‌نام کاراگینان (Carrageenan) اضافه می‌شود که می‌تواند به بروز علائم گوارشی مانند نفخ و التهاب منجر شود. در صورت ابتلا به رفلاکس اسید، بهتر است از مصرف محصولات حاوی این افزودنی اجتناب کنید.

۶. آب نارگیل

از آب نارگیل شیرین‌نشده هم می‌توان به‌عنوان بهترین نوشیدنی برای سوزش معده نام برد. آب نارگیل منبع خوب الکترولیت‌های مفید مانند پتاسیم است. همچنین به حفظ تعادل pH در بدن کمک می‌کند که این برای کنترل رفلاکس اسید بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: رفلاکس معده: اگر سوزش سردل دارید به این ۷ مواد غذایی لب نزنید

دانلود انیمیشن




نظر ها بسته شده اند